به مارکوپکس خوش آمدید

گزارشی از مرکز تصویربرداری بیمارستان عرفان نیایش

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مرکز تصویربرداری بیمارستان عرفان نیایش همزمان با تاسیس این بیمارستان در آذر سال ۱۳۹۵ با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی‌های دیجیتال روز دنیا و استفاده از تجهزات پیشرفته تصویربرداری با پوشش تمامی مدالتی‌ها از جمله MRI، CT-SCAN، رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی و… افتتاح شد.
دستگاه ام‌آرآی Ingenia 5 با توان ۱.۵ تسلا و با قابلیت‌های ویژه جهت انجام تمامی درخواست‌ها به همراه ویژگی‌های منحصربه‌فرد انجام آنژیوگرافی بدون تزریق وIn-Bore Experience (به منظور کاهش اضطراب و ترس بیماران)، دستگاه سی‌تی‌اسکن مولتی اسلایس ۱۶ با توانایی‌های بی‌نظیر محاسبه سایز استنت در موارد سی‌تی‌آنژیوگرافی (AVA Stent Planning) و نیز OMAR جهت کاهش آرتیفکت‌های ناشی از پروتزهای فلزی داخل بدن بیمار، ماموگرافی فول دیجیتال Micro Dose با کاهش ۵۰% دوز اشعه به بیمار همراه با بالاترین رزولوشن و قدرت تشخیص میکروکلسیفیکاسیون‌های با اندازه ۵۰ میکرون و تنها دستگاه دارای عمق تصویر ۱۵ بیت جهت افزایش کنتراست تصویر و تشخیص دقیق‌تر توسط پزشک، دستگاه‌های دیجیتال رادیولوژی، فلوروسکوپی و BMD (دانسیتومتری استخوان)،‌ تحت نظارت پزشکان متخصص و متبحر جهت انجام تمامی درخواست‌های تصویربرداری و نیز نمونه‌برداری‌های تحت گاید (Biopsy) به صورت شبانه‌روزی آماده پذیرش و ارائه خدمات حتی به بیماران با وزن بالا (بالاتر از ۱۰۰ کیلوگرم) است.
استفاده از تکنولوژی‌های بروز دنیا و تمام دیجیتال در این مرکز تصویربرداری نیازمند بهره‌گیری از تکنولوژی IT برای استفاده بهینه از تجهیزات تصویربرداری است که با بهره‌گیری از پکس ارائه شده توسط شرکت تحولات نوین یادمان به این نیاز پاسخ مناسب داده شده است.
استفاده از پکس در یک مرکز تصویربرداری به وسعت بیمارستان عرفان نیایش نیازمند داشتن قابلیت حفظ ارتباط بین تمامی سامانه‌های موجود در بیمارستان (HIS/RIS) بدون احساس هیچ خلاء برای دسترسی پزشکان چه در داخل مرکز تصویربرداری و چه خارج از مرکز با تمامی دستگاه‌های هوشمند است.
شرکت تحولات نوین یادمان همواره با ارتقای کیفیت محصولات خود درپی رفع نیازمندی‌ها و کمک به پزشکان، متخصصان و کارشناسان‌های تصویربرداری بوده است. از این رو محصولات و ویژگی‌های مختلفی با کاربردهای گوناگون در مرکز عرفان نیایش پیاده سازی و ارائه شده است که در اینجا به معرفی برخی از مهمترین ویژگی ها می‌پردازیم:

سامانه پکس (dipacs)

سیستم دایپکس به عنوان هسته مرکزی پکس (PACS) مرکز درمانی عمل کرده و ذخیره، مدیریت تصاویر و اطلاعات را بطور متمرکز فراهم می‌آورد. برای این امر، پس از نصب سیستم دایپکس (dipacs) لازم است تا مشخصات دایپکس (dipacs) در کلیه مودالیتی‌های مرکز ( CT, MR, XA , US , …) تعریف شود و کلیه تصاویر و exam های عملیات تشخیصی به سیستم دایپکس (dipacs) ارسال گردد.

سامانه کارنامه

در این راه حل، می‌توان اطلاعات بالینی بیماران مانند: نام فارسی، کد ملی، نوع خدمت و … را به صورت خودکار از HIS/RIS دریافت نموده و در Modality worklist دستگاه تصویربرداری ثبت کرد. همچنین سامانه کارنامه مدیریت حذف و بروزرسانی از Modality worklist را به صورت کاملا خودکار مدیریت می‌کند و مشکل تبدیل اطلاعات فارسی بیمار به اطلاعات انگلیسی برای ثبت در دستگاه تصویربرداری را نیز حل کرده است.

دیویژن

نرم افزار Division برنامه‌ای کاربردی تحت ویندوز برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصص‌های بخش تصویر برداری و پزشکان مراکز درمانی است.

پرینتر سرور (Discript)

سیستم DiScript، تصاویر ارسالی از مودالیتی‌ها را بجای فیلم رادیولوژی روی کاغذ A3 یا A4 پرینت می‌کند.

آنژیو پکس

نمایش تصاویر آنژیوگرافی به صورت آنلاین و در بستر وب

PacsView

نمایش تصاویر پزشکی به صورت مستقیم از داخل HIS

HIS/RIS Link

می‌توان اطلاعات بالینی بیماران مثل: نام فارسی، کدملی و نوع خدمت را از HIS/RIS دریافت نمود و برای گزارش‌گیری‌ها و مدیریت دسترسی استفاده کرد.

Report link

با این قابلیت می‌توان به راحتی گزارش‌های ثبت‫ شده در سامانه HIS/RIS را ‫دریافت نموده و به همراه تصویر به پزشکان متخصص و کارشناسان نمایش داد.

Authority

در این قابلیت می‌توان Resourceهای سیستم را تعریف کرد. دسترسی کاربران به هر Resource و یا Record را مشخص نمود.

Study User Assignment

به کمک این قابلیت پزشکان متخصص، فقط تصاویری که به آنها ارجاع داده شده است را می‌توانند بررسی کنند.

Voice Report

متخصصان به راحتی می‌توانند گزارش تشخیصی خود را به صورت Voice، ثبت نمایند. همچنین قابلیت Speech to Text این امکان را فراهم می‌کند تا متخصصان بدون داشتن دغدغه برای تایپ، گزارش تشخیصی خود را به صورت متنی نیز ثبت کنند.

منبع: niayeshhospital.ir

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

یکپارچه سازی RIS-PACS
مجله مارکوپکس

یکپارچه سازی RIS/PACS

یکپارچه سازی RIS/PACS RIS و PACS هر کدام نقش‌ جداگانه‌ای در اکوسیستم درمان ایفا می کنند، اما یکپارچه سازی این دو سیستم و ترکیب قابلیت

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟