به مارکوپکس خوش آمدید

کشف واکسن کرونا

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

با توجه به ادامه شیوع گسترده ویروس کرونا  و بالا رفتن آمار ویروس کرونا در جهان, مردم سراسر جهان مشتاق هستند بدانند چه موقع واکسن کرونا آماده خواهد شد ؟

واکسن کووید ۱۹ چگونه عمل می کند؟

هنگامی که بدن توسط یک ویروس یا باکتری آلوده می شود سیستم ایمنی شروع به ساختن آنتی بادی علیه عامل بیماری زا می کند.

واکسن حاوی میکروب ضعیف شده یا مرده است به این ترتیب با تزریق واکسن بدن را مجبور به تولید آنتی بادی می کنیم.

سپس اگر شما توسط میکروب سالم آلوده شوید سیستم ایمنی شما آماده مقابله با آن است.

واکسن باعث مصونیت شما از بیماری می شود بنابراین در مواجه با میکروب شما بیمار نمی شوید و یا بروز بیماری بسیار خفیف خواهد بود.

واکسن ویروس کرونا شیوع آن را در سطح جهان کند خواهد کرد و مردم کمتری به آن مبتلا خواهند شد و افراد بیشتری نجات خواهند یافت.

واکسن کووید 19
واکسن کووید ۱۹

چگونه واکسن ها تولید می شود؟

چه مدت می تواند سنتز واکسن کووید ۱۹ طول بکشد؟

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اکنون بیش از ۱۰۰ نوع واکسن کرونا در سرتاسر جهان در مراحل مختلف تولید است .بعضی از این واکسنها در مرحله آزمایش بالینی انسان هستند.اما بعضی کارها باید با تامل و صبر انجام شود نظیر مدت زمانی که نیاز است تا سیستم ایمنی به واکسن پاسخ دهد یا مدت زمانی که برای بروز عوارض جانبی واکسن لازم است.

حتی زمانی که محققان به واکسن ویروس کرونا دست یابند در بهترین شرایط تولید و بهره وری این واکسن ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می کشد . این تنها کسری از زمان معمول در این فرآیند است .

قبل از مصرف هر گونه واکسن در سطح جهانی , متخصصان برای اطمینان از تاثیر آن در مقابله با باکتری یا ویروس و پیشگیری از بروز هرگونه مشکلاتی باید واکسن را مورد آزمایش و تست قرار دهند . به طور کلی مراحل سنتز و پیشرفت واکسن بر اساس جدول زمانی زیر است:

۱-مرحله تحقیق و کشف :

این مرحله در آزمایشگاه تحقیقاتی در جهت پیدا کردن ماده ای با قدرت درمان یا مهار بیماری آغاز می شود. این مرحله معمولا ۲ تا ۴ سال به طول می انجامد .

۲-مرحله پری کلینیکال (پیش بالینی):

در این مرحله دانشمندان آزمایشهای بالینی بر حیوانات آزمایشگاهی مثل موش ومیمون انجام می دهند تا به کارکرد و تاثیر واکسن پی ببرند. این مرحله به مدت یک تا ۲ سال طول می کشد . بسیاری از واکسن های ساخته شده در این مرحله تایید نمی شوند. چنانچه آزمایشها با موفقیت انجام شوند و با تایید سازمان FDA واکسن وارد مرحله بالینی می شود.

۳- مرحله توسعه آزمایشهای بالینی :

این بخش شامل ۳ فاز از آزمایشهای بالینی واکسن است . فاز اول معمولا ۱ تا ۲ سال طول می کشد و کمتر از ۱۰۰ نفر را درگیر می کند .فاز دوم که حداقل ۲ سال زمان می برد و واکسن بر ۱۰۰ نفر تزریق و چک می شود .فاز سوم با همکاری ۱۰۰۰ نفر از مردم داوطلب انجام می شود و به مدت ۳ تا ۴ سال طول می کشد.به طور کلی این مرحله از آزمایشهای بالینی معمولا به ۱۵ سال یا بیشتر طول می کشد تنها یک سوم از واکسنها در فاز اول تایید شده و به مرحله نهایی می رسند.

۴-مرحله تایید و مجوز

در این مرحله دانشمندان سازمان FDA وCDC اطلاعات و نتایج آزمایشهای بالینی بررسی و نتیجه را اعلام می کنند .

۵-مرحله ساخت :

واکسن با نظارت سازمان FDA وارد مرحله تولید می شود

۶-کنترل کیفی :

در این مرحله نمایندگان سازمان های دولتی و دانشمندان بر فرآیند تولید واکسن و افرادی که واکسن را دریافت می کنند نظارت می کنند .

این مرحله به دلیل تایید سلامت واکسن تولید شده می باشد .

پیشرفت سنتز واکسن ویروس کرونا

درحالیکه ویروس کرونا جدید یا کووید ۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ پدیدار شد. اما دانشمندان بواسطه مطالعه و تحقیق بر ویروس مشابه کرونا ویروسی که منجر به بروز بیماریهای سندرم حاد تنفسی (سارس ) و سندرم حاد تنفسی خاورمیانه (مرس ) اطلاعتی در این زمینه بدست آورده اند . این اطلاعات در افزایش سرعت سنتز و آزمایش های بالینی واکسن کووید ۱۹ بسیار موثر می باشد.

واکسنی که اکنون در مرحله آزمایش است با RNA پیام رسان یا mRNA ساخته شده است .

در واقع mRNA حاوی دستورالعمل ساخت پروتئین (s){این پروتئین غشایی در لایه بیرونی ویروس می باشد} می باشد .

ویروس کرونا با کمک این پروتئین وارد سلول انسانی می شود. واکسنmRNA سیستم ایمنی را وادار به سنتز آنتی بادی بر علیه این پروتئین می کند و به این ترتیب باعث ایجاد مصونیت دربرابر ویروس کرونا می شود.

واکسن با ماده زمینه ای DNA از دیگر کاندیداهای تولید واکسن است. واکسن DNA محرک سیستم ایمنی برای واکنش به ویروس است .

چندین واکسن با ترکیب ضعیف شده ویروسهای گروه آدنوویروس در مرحله آزمایش است .

این ویروس باعث ایجاد سرماخوردگی می شود .این واکسن از ترکیب ژن پروتئین (S) کووید ۱۹ با ژنوم آدنوویروس ساخته شده است که باعث تحریک سیستم ایمنی در مقابله با ویروس کرونا می شود.

علاوه بر واکسنهای گفته شده واکسنی طراحی شده است که به بدن می آموزد با استفاده از نسخه های پروتئین (S) و یا خود ویروس , ویروس کرونا را مورد حمله قرار دهد البته این ویروس به مرحله آزمایش بالینی نرسیده است .

شرکتهایی که در زمینه سنتز واکسن کار می کنند به دنبال راهی برای افزایش سریع تولید واکسن بعد از تایید آن بوسیله تستهای بالینی می باشند .

آمریکا کشوری با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر است بنابراین برای واکسیناسیون مردم در حجمی عظیم نیاز به همکاری شرکتها و ارگانهای دولتی می باشد.

متخصصان معتقدند که ویروس کرونا همچون سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند به بیماری فصلی تبدیل شود. ممکن است این واکسن تا پس از پایان همه گیری کنونی به مرحله ساخت و تولید نرسد , اما چنانچه دوره جدیدی از شیوع این بیماری آغاز شود این واکسن در نجات انسانها در مقابله با این بیماری بسیار موثر و حیاتی خواهد بود.

چگونه داوطلب تست بالینی واکسن باشیم؟

شما می توانید با مراجعه به مراکز تحقیقاتی, دانشگاهها , بیمارستان ها در این زمینه همکاری کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با کووید ۱۹ به (what is coronavirus?) مراجعه کنید.

منبع :

www.webmd.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟