به مارکوپکس خوش آمدید

چند حقیقت در مورد دندان ها

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دندان‌ها بخشی کوچک اما مهم از آناتومی بدن را تشکیل می‌دهند که جدا از زیبایی صورت نقش پر رنگی در غذا خوردن، بهبود عملکرد معده و صحبت کردن فرد دارد.

اگر بخواهیم مواد تشکیل دهنده دندان‌ها را نام ببریم می‌توانیم به طور کلی به سه جزء آب، مواد ارگانیک و غیر ارگانیک اشاره کنیم، در واقع دندان‌ها یک واحد مواد معدنی سخت در دهان هستند.

هر انسان به طور معمول در طول زندگی خود چند دندان دارد؟

یک نوزاد معمولا با دندان شیری و دندان‌های دائمی در سر خود متولد می‌شود که پس از رشد اولین دندان شیری تعداد دندان‌های شیری یک کودک به عدد ۲۰ می‌رسد. دهان انسان بالغ به طور متوسط حاوی ۳۲ دندان است. بنا به تعاریف، یک انسان در طول زندگی خود ۵۲ دندان دارد که این عدد در شرایط خاص قابل تغییر است.

نگاهی به تاریخچه رشته دندان‌پزشکی

در زمان‌های گذشته همراه داشتن دندان‌های شیری کودکان به معنای شانس در نبرد ها تلقی می‌شد. از این روی وایکینگ‌ها در نبردهای خود همیشه دندان‌های کودکان را به همراه داشتند. در قرون وسطی به کودکان دستور می‌دادند که دندان‌های شیری خود را بسوزانند. این باورهای غلط تاریخی یک دید منفی و ترس را نسبت به دندانپزشکان ایجاد کرده که اکثر انسان‌ها برای مراجعه به دندان‌پزشک و درمان دندان‌های خود دچار ترس هستند.

هشتاد و چهار درصد از بزرگسالان در انگلستان حداقل یکی از دندان‌هایشان را پر کرده‌اند. البته پر کردن فقط یکی از کارهای دندانپزشکی است. ممکن است دندان‌های شما نیاز به کارهای دیگری از جمله سفید کردن یا کشیدن داشته باشد.

قبل از اینکه دندانپزشکی به عنوان یک شغل پذیرفته شود، کشیدن دندان در حیطه کاری آرایشگران و آهنگران بود. گروهی که به ابزارهای تیز یا انبردست دسترسی داشتند.

همانطور که دندانپزشکان قرن نوزدهم مانند هوراس ولز و ویلیام مورتون تلاش می‌کردند تا حرفه دندان پزشکی شناخته شوند، تظاهرات عمومی کشیدن دندان بدون درد، بیشتر و بیشتر به امری عادی تبدیل شد. مردم سعی می‌کردند با مسواک زدن دندانپزشکان خود را راضی کنند. روشی که در ابتدا از شاخه و برگ به صنعتی جهانی با ارزش میلیاردها دلار تبدیل شده است.

انواع دندان و عملکرد آن‌ها

  • دندان‌های پیشین: دندان‌های ثنایا یا پیشین در قسمت میانی فک بالا و پایین قرار گرفته‌اند که با کمک لبه تیز و برنده این دندان‌ها غذا را می‌گیریم و تکه تکه می‌کنیم.
  • دندان‌های نیش: این دندان‌ها که دارای نوک تیزی هستند در دو طرف دندان‌های پیشین قرار گرفته‌اند و به تکه کردن غذا کمک می‌کنند.
  • دندان‌های آسیای کوچک: به این دندان‌ها پرمولر هم گفته می‌شود. دو عدد هستند و به کمک برآمدگی‌هایی که بر روی آنها وجود دارد برای خرد کردن و بریدن مواد غذایی استفاده می‌شوند.
  • دندان‌های مولار یا آسیای بزرگ: این دندان‌ها دارای سطحی صاف و وسیع هستند که در عقب دهان قرار دارند. از این دندان‌ها برای له کردن، جویدن و ساییدن مواد غذایی استفاده می‌شوند.
  • دندان عقل: این دندان‌ها ۴ تا هستند و به آنها دندان آسیای سوم نیز می‌گویند. این دندان‌ها از ۱۸ سالگی به بعد در‌ می‌آیند و غالبا کشیده می‌شوند.

آناتومی پایه دندان:

دندان‌های از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند.

تاج دندان:

تاج دندان همان چیزی است که شما می‌بیند و در هنگام لبخند زدن آن را به نمایش می‌گذارید.

عاج و خمیر:

پالپ و عاج همان چیزی است که در زیر مینا قرار دارد.

ریشه:

ریشه دندان که پایه‌های اصلی و اساسی دندان‌ها هستند از نظرها پنهان و در زیر خط لثه‌ها قرار گرفته‌اند.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان سخت‌ترین ماده‌ موجود، نه تنها در  دهان و دندان، بلکه در کل بدن است. این لایه‌ بیرونی از مواد معدنی مثل هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است و تمام دندان‌ها را پوشش می‌دهد. مینا نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری دندان‌ها دارد. این لایه می‌تواند دندان را در مقابل عواملی که باعث پوسیدگی می‌شوند حفاظت کند. همچنین از ایجاد پلاک روی دندان‌ها که باعث بروز بیماری لثه خواهد شد، جلوگیری می‌کند.

منبع: .youtube.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟