به مارکوپکس خوش آمدید

کرونا در ایران

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

حدودا بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که کم کم خبرهای در مورد کرونا و شیوع آن در ووهان چین جدی شد.پس از ورود مسافرانی که در چین بودند، ابتلا به کرونا در ایران هم مشاهده شد. کرونا در ایران برای اولین بار از شهر قم شروع شد و به مرور تمام کشور را فرا گرفت.اکنون به جایی رسیده ایم که به طور میانگین روزانه ۲۰۰ نفر از هموطنانمان جانشان را از دست می دهند.

همه گیری کرونا در ایران به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شدبه گفته برخی متخصصان از دی ماه بیمارانی با علائم کروناویروس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که به علت نوظهور بودن بیماری، شناسایی نشدند.

 به گفته معاون وزیر، چون در مقطع اوج همه‌گیری بیماری آنفلوانزای H1N1 بود، پزشکان و کادر درمان به اشتباه آن را آنفلوانزا تشخیص داده اند.به همین دلیل ورود بیماری به ایران دیر تشخیص داده شد.از اسفند ۱۳۹۸ وضعیت در ایران از سفید خارج و زرد شد.

 در ۸ اسفند در همان زمان، مدیر اجرایی برنامهٔ فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران که در هفتهٔ گذشته فقط دو مورد ابتلا داشته‌است، امروز تا ۲۴۵ مورد آلودگی به کرونا را تأیید کرده‌است. او گفت این بیماری بدون هیچ‌گونه شناسایی وارد ایران شده است. درنتیجه ممکن است میزان شیوع آن بیشتر از چیزی باشد که دیده می­شود.در اواسط فوریهٔ ۲۰۲۰ ایران پس از چین به دومین مرجع گسترش کرونا در دنیا تبدیل شد.

آیا ایران باعث انتقال کرونا به کشور های دیگر شده است؟

اولین مبتلایان به کرونا درکشورهای

  • لبنان
  • بحرین
  • عراق
  • افغانستان
  • عمان
  • پاکستان
  • گرجستان 
  • جمهوری آذربایجان
  • عربستان
  • استونی
  • نیوزیلند 
  • مجارستان

 همگی افرادی هستند که طی سفر به ایران به این ویروس آلوده شده‌اند.به مرور زمان بسیاری از اماکن عمومی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها، سینما ها و مسابقات ورزشی چه در تهران و چه در سایر شهرها، تعطیل شد.

ساعت کاری ادارات دولتی نیز در استان هایی که میزان شیوع ویروس در آنها بالا بود،کاهش یافت.در ۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: «قرنطینه سطح سه علیه کرونا در حال اجراست اما محدودیت‌های بیشتر مستلزم حکومت نظامی است که نه ممکن است و نه مطلوب»

موج دوم همه گیری

در ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ایران به اولین کشور دنیا تبدیل شد که پس از یک دورهٔ کاهش شمار مبتلایان، وارد موج دوم همه‌گیری کرونا شد.طبق اعلام رییس جمهور در آن زمان، پیش بینی شد که تا پایان تیر ۲۵ میلیون نفر از مردم ایران به کرونا آلوده شوند.

پیش‌بینی می‌شود که حدودا۳۰ میلیون نفر دیگر در ماه‌های پیش رو مبتلا به ویروس Covid-19 بشوند. ۸۰ درصد ار مبتلایان دارای علائم بسیار خفیف هستند. ۹۰ درصد افراد فوت شده دارای بیماری زمینه ای شامل فشارخون، دیابت، وزن بالا، بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های تنفسی بوده‌اند.

کرونا-در-ایران
کرونا-در-ایران

منشا بیماری در ایران

منشأ اصلی این بیماری در ایران مشخص نیست. نخستین مورد  تأیید شده از ویروس کرونا در ایران در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ از شهر قم گزارش شد.رهبر جمهوری اسلامی ، آمریکا را متهم به تولید ویروس کرونا کرده‌است.

 در واکنش به این فرضیه، مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، سخنان آقای خامنه‌ای را توطئه چینی خواند.او در یک بیانینه اعلام کرد که «این «آیت‌الله» خلاقیت به‌خرج نداده و دروغ‌های چین را تکرار می‌کند.»

ادامه یافتن پروازهای بین‌المللی به چین از شرکت های هواپیمایی مختلف، به خصوص شرکت هواپیمایی ماهان نیز از دلایل مهم شیوع کرونا از چین به ایران شمرده شده است.

وضعیت فعلی شیوع کرونا

 با فرا رسیدن پاییز درست مثل هر سال تعداد مبتالایان به بیماری ها زیاد می شود.به علاوه با شیوع مجدد ویروس آنفولانزا و احتمال ادغام آن با ویروس کرونا، شرایط بیش از پیش خطرناک است.ایران وارد موج سوم کرونا شده که از دو موج قبلی تعداد مبتلایان و در نتیجه تلفات بیشتری به همراه دارد.

دولت برای کاهش میزان شیوع بیماری، مثل فروردین یک هفته تمامی اماکن عمومی را تعطیل کرده و شرایط سخت تری را اعمال کرده است.به علاوه زدن ماسک از درب منمازل اجباری شده است و در صورت مشاهده فرد خاطی، با او برخورد خواهد شد.وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا از مردم خواسته است که در طول این تعطیلی یک هفته ای، مسافرت نروند و بیماری را  به سایر شهر ها و استان های کشور انتقال ندهند.

آمار-کرونا-در-ایران
آمار-کرونا-در-ایران
آمار-کرونا-در-ایران
آمار-کرونا-در-ایران

نتیجه گیری

بهترین کار برای شکست دادن این ویروس، رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی است.با رعایت این نکات بهداشتی ساده ، به زودی شاهد نابودی این ویروس و بازگشت زندگی به حالت عادی آن خواهیم بود.

منابع

www.fa.wikipedia.org

www.tabnak.ir

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟