به مارکوپکس خوش آمدید

نیازمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم پکس

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

راه اندازی سیستم پکس در مراکز درمانی نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز آن  خود دارد. در این نوشتار به بررسی نیازمندی‌های سیستم پکس پرداخته شده است.

مراکز تأمین‌کننده پکس، وظیفه دارند اطلاعات کامل را در اختیار مراکز درمانی قرار دهند. اضافه شدن برخی بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جانبی باعث افزایش قابلیت‌های این سیستم می‌شود. همان طور که این سیستم از ابتدای ورود به حوزه پزشکی تا به امروز، دچار تغییرات زیادی شده است.

مراکز درمانی با اطلاعاتی که تأمین‌کننده در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، امکان انتخاب و برآورد هزینه دارند.

اگر شما نیز به موضوع نیازمندی‌های سیستم پکس علاقه دارید، لطفا ما را همراهی کنید.

نیازمندی‌های سیستم پکس ؛ سرور مرکزی برای تبادل داده با مدالیتی، بایگانی و انتقال تصاویر

عملکرد اصلی سامانه PACS، اتصال به انواع مدالیتی‌های استاندارد تصویربرداری، دریافت و بایگانی تصاویر پزشکی با فرمت DICOM و انتقال تصاویر است. تمامی ‌این فرآیندها در یک سرور مرکزی انجام می‌شود که باید قابلیت‌های ذخیره و پردازش فوق‌العاده بالایی داشته باشد.

علاوه بر این باید سیاست‌های امنیتی در این سرور تعبیه شده باشد که افراد غیر مجاز به آن دسترسی نداشته باشند. به‌عبارت دیگر یکی از نیازمندی‌های سیستم پکس برخورداری از Server مرکزی با قابلیت‌های خاص است.

سرورهای خوشه‌ای هسته اصلی پکس را تشکیل می‌دهند.

نیازمندی‌های سیستم پکس ؛ امکان اتصال با HIS و RIS

یک سیستم پکس برای اینکه از کارآیی مطلوبی برخوردار باشد، باید قابلیت اتصال به سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) و به ویژه سیستم اطلاعات رادیولوژی را داشته باشد. ارتباط PACS با RIS بسیار حائز اهمیت است. این دو سیستم مکمل یکدیگر در مکانیزه کردن کل بخش رادیولوژی هستند. با افزایش ارتباط بین سیستم‌های مختلف اطلاعات قوی‌تر و قابل اعتماد می‌شوند.

به عنوان مثال ارتباط این دو باعث می‌شود که خطر ورود اشتباه اطلاعات بیمار کم شود؛ چراکه قالب استانداردDICOM که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اطلاعات بیمار را دریافت می‌کند.

تمامی سیستم‌های مورد استفاده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از قبیل PACS و HIS، باید از قالب DICOM استفاده کنند. با استفاده از قالب DICOM فرمت تصاویر در نرم‌افزارهای مورد استفاده قابل فهم می‌شود.

نرم افزار PACS PLUS که در سیستم پکس برای اضافه کردن تصاویر پزشکی در مراکز تصویربرداری به سیستم پکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، از استانداردهای لازم برخوردار است.

همکاری بین سیستم PACS با RIS و HIS ارتباط بین بخش‌های مختلف درمانی را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش کارآیی و کیفیت مراقبت از بیمار در بیمارستان‌ها می‌شود.

فضای فیزیکی مورد نیاز برای نصب سخت افزارها و لوازم جانبی

یکی از نیازمندی‌های سیستم پکس در مراکز درمانی و بیمارستان، فضای فیزیکی مورد نیاز به منظور نصب امکانات سخت افزاری مورد نیاز سیستم PACS و لوازم جانبی آن‌ها است.

دستگاه‌های تصویربرداری مورد استفاده در بیمارستان‌ها بررسی می‌شوند. در صورتی که این دستگاه‌ها آنالوگ باشند، از کیت مخصوصی که شبیه به یک کارت شبکه نسبتا بزرگ است در کامپیوتر متصل به دستگاه تصویربرداری استفاده می‌شود.

استفاده از دستگاه های تصویربرداری آنالوگ از دقت و کیفیت تصویربرداری پایین‌تری برخوردار است. همچنین در اتصال با شبکه PACS مشکلات بیشتری دارد.

دستگاه‌های تصویربرداری دیجیتال کامل هستند و نیازی به نصب این کیت‌ها ندارند.

بنابراین با توجه به این نکته، دستگاه‌های تصویربرداری دیجیتال برای اتصال به شبکه PACS و استفاده از امکانات آن مناسب‌تر هستند.

نمایشگر تصاویر دایکام در ایستگاه‌های کاری مختلف

با استفاده این نمایشگر، ایستگاه‌های کاری مختلف در مراکز درمانی داخلی یا خارجی، امکان مشاهده تصاویر بیماران به همراه گزارشات را دارند. همچنین این قابلیت ایجاد شده است که با استفاده از ابزارهای پردازش تصاویر، اطلاعات بیماران را پردازش نمایند. به این ترتیب دیگر نیازی به ارائه فیلم رادیولوژی در واحدهای مختلف مراکز درمانی نیست.

بنابراین یکی از نیازمندی‌های سیستم پکس استفاده از این نمایشگر‌ها است. در واقع این نمایشگرها از نیازهای سخت افزاری سیستم پکس هستند.

تله رادیولوژی Teleradiology

یکی از الزامات یک سیستم پکس کامل، دسترسی سریع، امن و با کیفیت به تصاویر بیماران است. با استفاده از این نرم‌افزار، پزشکان به آسانی و با اتصال به اینترنت، تصاویر و گزارشات بیمار را از طریق موبایل، تبلت و کامپیوتر مشاهده و پردازش می‌کنند. همچنین این امکان وجود دارد که به گزارشات شرح حال بیمار نیز دسترسی پیدا کنند.

با استفاده از این برنامه، رادیولوژیست که با استفاده از دستگاه تصویربرداری پزشکی، عمل تصویربرداری را انجام داده، مشاهدات و گزارش خود را ثبت می‌کند و در ایستگاه‌ها قابل مشاهده است.

نیازهای نرم افزاری مورد نیاز برای اتصال به شبکه‌های داخلی

یکی از نیازمندی‌های سیستم پکس نرم‌افزار Viewer است. با استفاده از این نرم‌افزار امکان ارسال و دریافت تصاویر دیجیتال با فرمت استاندارد DICOM در ایستگاه‌های داخل مرکز درمانی فراهم می‌شود.

ایستگاه‌های کار داخل مرکز درمانی که نیاز به دستیابی و استفاده از تصاویر دیجیتال تهیه شده را دارند، شامل ایستگاه اتاق عمل، بخش‌های داخلی و سایر ایستگاه‌ها می‌شوند.

دو نوع نرم افزار Viewer شامل دو نوع است که عبارت اند از:

نرم‌افزار Viewer که فقط تنها قابلیت نمایش تصاویر دیجیتال پزشکی با فرمت DICOM را دارد. این نرم‌افزار در اغلب ایستگاه‌های کاری نصب می‌شود.

نرم‌افزار Viewer که اجازه مشاهده و پردازش تصاویر با فرمت DICOM را می‌دهد. این نرم‌افزار بر اساس نیاز و ضرورت در ایستگا‌های خاصی نصب می‌شود. نصب این نرم‌افزارها در ایستگاه‌ها، بستگی به سیاست و تصمیمات مرکز درمانی دارد.

کلام آخر

برای اینکه مراکز درمانی از سیستم پکس برخوردار باشند و از قابلیت‌های آن در سیستم تصویربرداری بهره‌مند شوند، لازم است که زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را فراهم کنند. معمولا شرکت‌های تأمین‌کننده معتبر تمامی ‌نیازمندی‌های سیستم پکس را به مراکز درمانی اطلاع داده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. برخی از مراکز درمانی تنها نیازهای نرم‌افزاری را در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهند و انتخاب بخش‌های سخت افزاری را به عهده بیمارستان‌ها می‌گذارند. افزایش بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به سیستم پکس باعث افزایش کارآیی و سرعت خدمات ارائه شده به بیمار می‌شود.

شرکت دانش بنیان تحولات نوین مارکوپکس همواره بهترین و معتبرترین دستاوردها را در زمینه ذخیره سازی و انتقال تصاویر پزشکی در اختیار مراکز تحت پوشش قرار می‌دهد. خدمات ارائه شده توسط این شرکت مطابق با استاندارهای جهانی است.

منابع

/nikmaram.blogfa.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟