به مارکوپکس خوش آمدید

قابلیتهای روش ماموگرام جدید چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

قانونگذاری و دولت به همه زنان توصیه کرده که آگاهی های لازم در مورد سرطان سینه را کسب کنند و به خصوص در مورد انواع بافت سینه و نوع سینه متراکم دانش خود را افزایش دهند. از طرف دیگر پزشکان و ارائه کنند گان مراقبت های بهداشتی تجهیزات و روشهای جدیدی برای غربالگری سرطان سینه اختراع میکنند تا به کمک تصویربرداری دقیق تر و بهتر بتوانند معایب ماموگرافی سنتی را برطرف کنند اما قابلیتهای روش ماموگرام جدید چیست و چه مسائلی را حل کرده اند.

مقالات و اختراعات متعددی در کنفرانس انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی در دسامبر سال ۲۰۱۴ ارائه شد که در آن ها بیشتر تمرکز بر روی فناوری های جدید و نوظهور در زمینه تصویربرداری از سینه بوده است و موضوعاتی در مورد اینکه ماموگرام جدید چیست مورد بحث قرار گرفته است. در این کنفرانس معایب روش های سنتی ماموگرافی برای تشخیص سرطان در سینه های متراکم موضوع اصلی بوده و تعدادی مقاله هم در مورد مقایسه ماموگرافی سنتی با روش توموسنتز (Tomosynthesis) یا ماموگرافی دیجیتال سه بعدی ارائه شده است.

کمپانی تجهیزات پزشکی به نام Volpara Solutions می گوید برای بسیاری از زنان ماموگرافی سنتی در تشخیص سرطان موثر نیست به دلیل اینکه باعث مخفی شدن سرطان در سینه های متراکم می شود. روشهای سونوگرافی و تصویربرداری مغناطیسی (MRI) برای یافتن سرطان در سینه های متراکم مناسب تر هستند و به همین دلیل استفاده ترکیبی از روش های متعدد با هم دیگر مانند سونوگرافی، MRI و ماموگرافی می توانند مزایای بیشتری برای تشخیص سرطان نسبت به انجام ماموگرافی به تنهایی داشته باشد.

ماموگرام جدید
ماموگرام جدید

ماموگرافی جدید

در کنفرانس انجمن رادیولوژی آمریکا (RSNA) در سال ۲۰۱۴ این موضوع مطرح شد که به هر حال نتایج در روش سنتی ماموگرافی و هم در روشهای مکمل ممکن است به میزان زیادی مثبت کاذب باشد.

یعنی موارد غیر نرمال و سرطان در تصاویر نشان داده شود اما در حقیقت آنها توده های سرطانی نباشند.

نتایج مثبت کاذب همواره منجر به انجام آزمایش های غیر ضروری و اضافی مانند MRI، سونوگرافی و بیوپسی می شود که همین امر باعث افزایش بیهوده هزینه های غربالگری می شود. اما ماموگرافی سه بعدی این مشکل را برطرف کرده و تشخیص دقیق سرطان را بهبود بخشیده است. بیماران به ویژه افرادیکه سینه های متراکم دارند باید بدانند ویژگی های ماموگرام جدید چیست.

در روش جدید تصویربرداری از سینه به وسیله دستگاه توموسنتز دیجیتال سینه (DBT) و با استفاده از اشعه ایکس، یک تصویر سه بعدی از سینه گرفته می شود. این روش محبوبیت زیادی پیدا کرده و ممکن است جایگزین روشهای سنتی ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه شود. محققان با بررسی مجموعه داده های حاصل از توموسنتز دریافتند که این روش تا حد زیادی چالش های مربوط به تشخیص سرطان در سینه های متراکم را برطرف کرده است و میزان همپوشانی بافت متراکم را با بافت سرطانی کاهش داده است و می تواند آنها را از هم متمایز کند که این نقطه ضعف اصلی روشهای ماموگرافی دو بعدی D-2 بود.

براساس یک مطالعه با عنوان ” کاربرد توموسنتز در تصویر برداری از سرطان در سینه های متراکم “، نشان داد که روش توموسنتز برای تشخیص سرطانهایی که کلسیفیه یا کلسیمی نیستند در سینه هایی که تراکم بافت در آنها به صورت پراکنده و نا همگن است مفید می باشد به طوریکه تا ۷۰ درصد سرطانها را شناسایی کرده است. توموسنتز در تشخیص سرطان در سینه های غیر متراکم با بافت چربی زیاد در مقایسه با سینه های متراکم تفاوتی نداشته و به یک میزان توانسته در هر دو نوع بافت سرطان را شناسایی کند.

Hologic که یک کمپانی تجهیزات پزشکی است اخیراً یک کارآزمایی بالینی با همکاری چند مرکز پزشکی انجام داده است که در آن روش ترکیبی ماموگرافی دیجیتال دو بعدی به همراه تصویربرداری توموسنتز را با روش ماموگرافی دو بعدی به تنهایی مقایسه کرده است. نتایج نشان داد که استفاده همزمان توموسنتز با ماموگرافی دیجیتال باعث افزایش دقت تشخیصی و کاهش میزان نتایج کاذب مثبت در موارد غیر سرطانی می شود.

به گفته Hologic اضافه کردن تصویربرداری سه بعدی باعث بهبود عملکرد ماموگرافی در هر دو نوع سینه های چرب و متراکم می شود. از آنجا که سینه های متراکم از بافت فیبری بیشتری نسبت به سینه های چرب برخوردار هستند، انتظار می رود که ماموگرافی سه بعدی عملکرد بهتری در سینه های متراکم تر داشته باشد. با این حال، داده های بالینی نشان داده که ماموگرافی سه بعدی برای تمامی سینه های متراکم مفید بوده است.

تکنولوژی نوظهور ماموگرام جدید چیست؟

ماموگرافی سه بعدی Hologic یک روش ترکیبی از تصویربرداری سه بعدی و دو بعدی است. این روش فقط چند ثانیه بیشتر از ماموگرافی دیجیتال معمولی دو بعدی طول می کشد و توانسته تا ۲۷ درصد افزایش در تشخیص سرطان، ۴۰ درصد افزایش در تشخیص سرطان مهاجم کمک کند و به میزان ۲۰-۴۰ درصد نیز کاهش در نتایج مثبت کاذب داشته باشد. همچنین مشاهده حاشیه پستان و ضایعات را نیز بهبود بخشیده است.

سیستم ماموگرافی به نام Selenia دارای ایستگاه های مختلفی است و شامل یک پلت فرم انعطاف پذیر است که به بیماران امکان می دهد ماموگرافی دیجیتال دو بعدی را همزمان با ماموگرافی سه بعدی برای غربالگری و تشخیص سرطان انجام دهند و یا فقط ماموگرافی دیجیتال دو بعدی را انجام دهند. این دستگاه قابلیت کنترل آیکون ها و صفحه های نمایش را به کاربران میدهد و همچنین مجهز به سیستمی برای اسکن است که کمتر از چهار ثانیه طول می کشد و تصاویری ۱۵ درجه ای با کیفیت بالا را ارائه می دهد.

ویژگی های محافظ صورت در دستگاه ماموگرام جدید چیست؟

در واقع محافظ صورت طوری طراحی شده که متناسب با موقعیت بیمار به راحتی قابل جمع شدن است و در طول تصویربرداری سه بعدی امکان قرار گیری بیماران را برای تصویربرداری دو بعدی نیز فراهم می کند.

پدالها که سینه بین آنها قرار می گیرد و جهت تصویربرداری فشرده می شوند در این دستگاه از نوع سیستم پدال سریع Fast Paddle است و با فرم طبیعی پستان مطابقت دارد، که باعث راحتی بیشتر بیمار و حتی فشرده سازی بیشتر سینه می شود. همچنین همه پدالها برای تصویربرداری دو بعدی و سه بعدی قابل استفاده هستند.

بالشتک طراحی شده در سیستم ماموگرافی Selenia، یک سطح راحت بین بیمار و گیرنده تصویر را فراهم می کند. این ویژگی به بیمار کمک می کند تا عضله پکتور را آرام کند و به تکنسین این امکان را می دهد تا موقعیت یابی سینه را برای غربالگری و تصویر برداری بهتر انجام دهد و به این ترتیب در وقت صرفه جویی می شود و تصاویر نیز با دقت بیشتری گرفته می شوند زیرا سینه در جای صحیح قرار گرفته است.

سایر ویژگی های ماموگرام جدید چیست؟

مقدار اشعه ای که بیماران در هنگام تصویربرداری از سینه دریافت می کنند نیز موضوع مورد تحقیق دانشمندان بوده است. زیرا پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در جستجوی روشهایی هستند که میزان پرتو یا اشعه دریافتی بیمار را به ویژه در مواردی که نیاز به انجام آزمایشات غربالگری تکمیلی است را کاهش دهند.

بخش تجهیزات پزشکی Hologic در سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از یک نرم افزار به نام C-View را برای معاینه غربالگری سینه که تصاویر سه بعدی به جای تصاویر دو بعدی ایجاد می کند را به عنوان قسمتی از ماموگرافی سه بعدی تایید کرده است. این نرم افزار برش های تصویر دو بعدی و سه بعدی را همزمان با هم مرور می کند و امکان تابش اشعه با دوز کمتر را ممکن می سازد. این یک روش بهینه است که تصاویر سه بعدی ماموگرافی با تصاویر نرم افزار C-View ترکیب می شود و در مقایسه با ماموگرافی دو بعدی عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

ویژگی های تصویربرداری مولکولی از سینه در مقایسه با ماموگرام جدید چیست؟

تصویربرداری مولکولی از سینه (MBI) یک ابزار تشخیصی ثانویه ولی بسیار مؤثر است، به ویژه برای بیمارانی که دارای بافت متراکم سینه هستند. فناوری به نام گاما مدیکا LumaGEM اندازه گیری و تصویربرداری از توزیع رادیونوکلئیدها را با استفاده از ابزار تشخیص فوتون به منظور کمک به ارزیابی ضایعات در سینه انجام می دهد.

فناوری دو سر در این تکنولوژی می تواند تومورهای موجود در بافت سینه متراکم را پیدا کند. در حالی که ممکن است نتایج آزمایشات با ماموگرافی مبتنی بر فیلم و دیجیتال بی نتیجه یا حتی منفی باشد، اما این تکنولوژی قادر به شناسایی سرطان های پستان حتی به اندازه کوچکتر از ۵ میلی متر است که ممکن است در سایر تصویر برداریها مثل ماموگرافی به تنهایی از دست رفته باشد و مشاهده نشده باشد.

ویژگی های اتاقهای نمایش رادیولوژی در ماموگرام جدید چیست؟

اتاقهای خواندن تصاویر در بخش رادیولوژی به سیستمهای نمایش جدیدی مجهز شده اند که مطابق با استاندارد های ارگونومی هستند و امکان خوانش چندین تصویر از دستگاههای مختلف را به طور همزمان فراهم کرده اند. محصول Coronis Uniti از Barco، که تصاویر حاصل از PACS و تصاویر ماموگرافی را در یک صفحه با هم ترکیب کرده و نمایش می دهد.این فناوری در پاسخ به چالش های خاصی مانند افزایش حجم تصویر، افزایش پیچیدگی و ناراحتی شغلی که در رادیولوژی مدرن رخ می دهد ایجاد شده است.

قابلیت های صفحه مانیتور در روش ماموگرام جدید چیست؟

صفحه مانیتور MP12 تصاویر کالیبره شده ارائه می دهد که قابلیت تنظیم و تغییر رنگ ها را به کاربر می دهد.

همچنین در مقیاس خاکستری هم امکان مشاهده عکس ها وجود دارد. کاربر همزمان می‌تواند تصاویر دو بعدی و سه بعدی را به صورت استاتیک و پویا مشاهده کند. متخصص رادیولوژی می تواند همه تصاویر گرفته شده با دستگاه های مختلف مانند تصاویر متحرک توموگرافی کامپیوتری (CT)، سونوگرافی، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی / توموگرافی انتشار پوزیترون (MRI / PET)، ماموگرافی چند فریم و توموسنتز دیجیتال سینه را به طور همزمان مشاهده کند. به این ترتیب رادیولوژیست ها امکان مشاهده تصاویر از بخش‌های مختلف رادیولوژی را دارند و دیگر نیازی به رفتن به اتاق های خوانش جداگانه تصاویر نیست، بنابراین باعث افزایش بهره وری در گردش کار می شود.

برای کاهش ناراحتی جسمی هنگام خواندن تصاویر، بارکو نمایشگری را طراحی کرده که بازتابی از دید طبیعی انسان ارائه می کند و دارای اندازه صفحه نمایش ۳۳ اینچی است. همچنین دارای فاکتور ترکیبی تصاویر است و می تواند تصاویر جانبی را نیز با وضوح بالا ارائه و مقایسه کند. این قابلیت ها باهم باعث می شود حرکت سر و چشم ها به حداقل برسد و نیز قابلیت تغییر اندازه تصاویر و تنظیم مجدد ترتیب آنها برای فعالیت های تحقیقاتی نیز وجود دارد.

برای کاهش خستگی چشم، چراغهایی که در دیواره جانبی دستگاه SoftGlow تعبیه شده نور را به اتاق خوانش تصاویر در بخش رادیولوژی پخش می کند و همزمان چراغی که در میز SoftGlow است نور را روی تصاویر و پوشه های فیلم می تاباند. بارکو مجهز به فناوری شیشه نوری است که در صفحه نمایش گنجانده شده است و باعث کاهش بازتاب و افزایش وضوح تصویر می شود.

فناوری RapidFrame در دستگاه بارکو به رادیولوژیست ها این امکان را می دهد تا برای تمرکز بیشتر بر روی تصاویر در حین بزرگ کردن اندازه آنها را جابجا کرده و برای مشاهده بهتر آنها را حرکت دهند. جعبه نور داخل سیستم، امکان مشاهده فیلم در اندازه ۲۴ در ۳۰ یا ۱۸ در ۲۴ را فراهم می کند. این امر امکان مقایسه تصاویر قبلی از غربالگری های پیشین را نیز فراهم می کند.

قابلیت اتصال به سایر سیستم های رادیولوژی در دستگاه ماموگرام جدید چیست؟

توموسنتز MP5 در سیستم بارکو برای سیستم نمایش مامو گرافی سه بعدی در دسترس می باشد و سازمان غذا و دارو ایالات متحده این سیستم نمایشگر را که برای ماموگرافی دیجیتالی استاندارد و چند فریم استفاده می شود مورد تایید قرار داده است .

دستگاه توموسنتز Mammo Tomosyntesis 5 MP فوراً تصاویر را بدون تاری تحویل می دهد.

این سیستم نمایشگر شامل فناوری RapidFrame است که پیکسل یکنواختی را ارائه می کند و درخشندگی را به طور یکسان در همه قسمتهای تصویر تنظیم می کند .

آنها را با سیستم ها و نرم افزارهای زیر سازگار می سازد که شامل:

  •  سیستم اتوماسیون تصاویر به نام DICOM
  • نرم افزار SmoothGray برای تولید تصویر در مقیاس خاکستری
  • نرم افزار DuraLight Nova برای ایجاد نور پس زمینه به مقدار ۱۰۰۰ سی دی / متر مربع
  • I-Luminate که به طور موقت باعث افزایش روشنایی صفحه نمایش می شود
  • I-Guard که یک سنسور است و به طور مداوم از نور محافظت می کند و درخشندگی نور را تنظیم می کند
  • QAWeb ابزاری مبتنی بر وب برای کالیبراسیون خودکار است و یک پایه دو سر قابل تنظیم دارد که به کاربران امکان می دهد به نمایشگر ها را زاویه دهند.

با ادامه تحقیقات و فناوری ها، ثابت می شود که توموسنتز ممکن است در تشخیص زودهنگام سرطان سینه از سایر روشها بهتر است و قابلیت بالایی برخوردار می باشد و نتایج بهتری را برای غربالگری ارائه می کند به ویژه برای بیمارانی که سینه های متراکم دارند. به زودی پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است روش ماموگرافی جدید را جایگزین روش ماموگرافی سنتی کنند.

منبع:

www.itnonline.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

یکپارچه سازی RIS-PACS
مجله مارکوپکس

یکپارچه سازی RIS/PACS

یکپارچه سازی RIS/PACS RIS و PACS هر کدام نقش‌ جداگانه‌ای در اکوسیستم درمان ایفا می کنند، اما یکپارچه سازی این دو سیستم و ترکیب قابلیت

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟