به مارکوپکس خوش آمدید

سیستم اطلاعات سلامت چیست؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

سیستم اطلاعات سلامت (HIS) به سیستمی گفته می‌شود که برای مدیریت داده‌های مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده است. این شامل سیستم‌هایی می‌شود که پرونده الکترونیکی پزشکی بیمار (EMR) را جمع‌آوری، ذخیره، مدیریت و منتقل می‌کنند؛ یک مدیریت عملیاتی بیمارستان یا سیستمی که از تصمیمات سیاست‌های مراقبت های بهداشتی حمایت می‌کند.

سیستم‌های اطلاعات سلامت همچنین شامل سیستم‌هایی است که داده‌های مربوط به فعالیت‌های تامین دهندگان و سازمان‌های بهداشتی را مدیریت می‌کنند. به عنوان یک تلاش یکپارچه، این سیستم‌ها ممکن است برای بهبود نتایج بیمار، اطلاع رسانی در تحقیقات و تأثیرگذاری بر سیاستگذاری و تصمیم‌گیری استفاده شوند. از آنجا که سیستم‌های اطلاعات سلامت معمولاً به حجم زیادی از داده‌های حساس دسترسی داشته، آنها را پردازش و یا نگهداری می کنند، امنیت یک مسئله اساسی است.

فناوری اطلاعات سلامت (HIT) شامل توسعه سیستم۲های اطلاعات سلامت است.

نمونه‌هایی از سیستم‌های اطلاعات سلامت

سیستم‌های اطلاعات بهداشتی را همه می‌توانند در مراقبت‌های بهداشتی، از بیماران گرفته تا پزشکان و یا مسئولان بهداشت عمومی استفاده کنند. آنها داده‌ها را جمع آوری می‌کنند و آنها را به گونه‌ای جمع می‌کنند که بتوان در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مراقبت۲های بهداشتی از آن‌ها استفاده کرد.

پرونده پزشکی الکترونیکی (EMR) و پرونده الکترونیکی سلامت (EHR)

این دو اصطلاح تقریباً به جای هم استفاده می‌شوند. پرونده پزشکی الکترونیکی جایگزین نسخه کاغذی سابقه پزشکی بیمار می‌شود. پرونده الکترونیکی سلامت شامل داده‌های سلامت، نتایج آزمایشات و روش‌های درمانی بیشتری است.

همچنین برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها با سایر پرونده‌های الکترونیکی بهداشتی طراحی شده است تا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی بتوانند به داد‌های مراقبت‌های بهداشتی بیمار دسترسی داشته باشند.

نرم افزار Practice Management

این نرم افزار به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند تا کارهای روزمره مانند زمانبندی و صورتحساب را مدیریت کنند. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، از سطوح کوچک گرفته تا بیمارستان‌ها، از سیستم Practice Management برای خودکار کردن بسیاری از کارهای اداری استفاده می‌کنند.

شاخص بیمار اصلی (MPI)

شاخص اصلی بیمار سوابق جداگانه بیمار را در بین پایگاه های داده به هم متصل می کند. این شاخص برای هر بیمار سابقه ای دارد که در یک سازمان بهداشتی درمانی ثبت شده است و تمام سوابق دیگر را برای آن بیمار فهرست می کند.

MPI برای کاهش سوابق تکراری بیمار و اطلاعات نادرست بیمار که می تواند منجر به انکار ادعا شود، استفاده می شود.

پرتال های بیمار (Patient Portals)

پرتال های بیمار به بیماران اجازه می دهند تا از طریق اتصال به اینترنت به اطلاعات بهداشتی شخصی خود مانند اطلاعات نوبت دکترهای رزروشده، داروها و نتایج آزمایشگاه دسترسی پیدا کنند. برخی از پورتال های بیمار امکان برقراری ارتباط فعال با پزشکان، درخواست تکرار نسخه و امکان تعیین وقت نوبت از دکتر را دارند.

نظارت از راه دور بیمار (RPM)

نظارت از راه دور بیمار که به عنوان telehealth نیز شناخته می شود، به حسگرهای پزشکی اجازه می دهد داده های بیمار را برای متخصصان مراقبت های بهداشتی ارسال کنند. RPM به طور مکرر سطح گلوکز خون و فشار خون بیماران مبتلا به بیماری های مزمن را کنترل می کند. از این داده ها برای تشخیص وقایع پزشکی استفاده می شود که نیاز به مداخله دارند و احتمالاً می توانند بخشی از یک مطالعه بزرگتر درباره سلامت جمعیت باشند.

پشتیبانی تصمیم گیری بالینی (CDS)

سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری بالینی داده های سیستم های مختلف بالینی و اداری را تجزیه و تحلیل می کنند تا به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی در تصمیم گیری های بالینی کمک کنند. داده ها می توانند در تشخیص ها یا پیش بینی وقایع پزشکی – مانند تداخلات دارویی – کمک کنند. این ابزارها برای کمک به پزشکان در مراقبت از بیماران، داده ها و اطلاعات را فیلتر می کنند.

مزایای سیستم های اطلاعات سلامت

سیستم های اطلاعات سلامت تمایل به بهره وری و مدیریت داده ها دارند. محرک های اصلی سیستم های اطلاعات سلامت عبارتند از:

تجزیه و تحلیل داده ها:

صنعت مراقبت های بهداشتی به طور مداوم داده تولید می کند. سیستم های اطلاعات بهداشتی برای کمک به مدیریت سلامت جمعیت و کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی، به جمع آوری، گردآوری و تجزیه و تحلیل داده های بهداشتی کمک می کنند. پس از آن، تجزیه و تحلیل داده های مراقبت های بهداشتی می تواند مراقبت از بیمار را بهبود بخشد.

مراقبت های مشترک:

بیماران اغلب نیاز به درمان های ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مختلف دارند. سیستم های اطلاعات بهداشتی – مانند مبادله اطلاعات سلامت (HIE) – امکان دسترسی مراکز بهداشتی را به سوابق بهداشتی فراهم می کنند.

کنترل هزینه:

استفاده از شبکه های دیجیتال برای تبادل داده های مراقبت های بهداشتی باعث ایجاد کارایی و صرفه جویی در هزینه می شود. وقتی بازارهای منطقه ای از تبادل اطلاعات سلامت برای به اشتراک گذاشتن داده ها استفاده می کنند، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی کاهش هزینه ها را می بینند. در مقیاس کوچکتر، بیمارستان ها با همان سوابق الکترونیکی سلامت، همان کارایی ها را دنبال می کنند.

مدیریت سلامت جمعیت:

سیستم های اطلاعات بهداشتی می توانند داده های بیمار را جمع آوری کرده ، تجزیه و تحلیل کرده و روندهای جمعیت را شناسایی کنند. این فناوری به صورت برعکس نیز کار می کند. سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری بالینی می توانند از داده های بزرگ برای تشخیص بیماران و درمان آنها استفاده کنند.

بهترین روش ها برای سیستم های اطلاعات سلامت

امنیت مهمترین مسئله ی سیستم اطلاعات سلامت است. همه شبکه ها آسیب پذیر هستند، اما ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اهداف مطلوبی برای مجرمان اینترنتی هستند. قانون انتقال و پاسخگویی بیمه سلامت (HIPAA) حفاظت از اطلاعات مراقبت های بهداشتی فردی را تنظیم می کند. برای کمک به حفظ امنیت سیستم ها، شرکت ها باید:

  • کارمندان را آموزش دهند
  • داده ها را رمزگذاری کنند
  • از داده ها بک آپ تهیه کنند
  • بر میزان استفاده نظارت کنند
  • بیمه خریداری کنند
  • Access vendor vulnerability
  • از احراز هویت چند عاملی استفاده کنند

علاوه بر امنیت، تمرکز روی بیماران مفید است. برای افزایش راحتی و دسترسی بیماران از سیستم های اطلاعات سلامت استفاده کنید. مصرف کنندگان به سیستم های خرده فروشی عادت کرده و انتظارات زیادی از خدمات مشتری دارند.

به یاد داشته باشید که کارکنان بالینی احتمالاً بهترین منبع برای تصمیمات سیستم اطلاعات سلامت هستند. تصمیم گیری از بالا به پایین اغلب به یکپارچه سازی فناوری یکپارچه منجر نمی شود. پزشکان را در امر تصمیم گیری در مورد چگونگی استفاده از سیستم های اطلاعات سلامت و بهترین فناوری ها مشارکت دهید.

از کجا می توانید در مورد سیستم های اطلاعات سلامت اطلاعات بیشتری کسب کنید؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های اطلاعات سلامت از منابع زیر دیدن کنید:

  • جامعه اطلاعات و سیستم های مدیریت بهداشت و درمان (HIMSS)
  • انجمن مدیریت اطلاعات سلامت آمریکا (AHIMA)
  • سیستم های اطلاعات سلامت: ابزار نظارت بر تقویت سیستم های بهداشتی (پیش نویس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۲۰۰۸)
  • اتصال سیستمهای اطلاعاتی بهداشت عمومی و سازمانهای تبادل اطلاعات سلامت (دفتر هماهنگ کننده ملی فناوری اطلاعات سلامت)
  • تقویت سیستم اطلاعات سلامت: استانداردها و بهترین روش ها برای منابع داده (ارزیابی اندازه گیری)

منبع : سایت digitalguardian.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟