به مارکوپکس خوش آمدید

آیا می دانید در هر ماه بارداری چه اتفاقی برای جنین می افتد؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مادر شدن یکی از بهترین خبرهای دنیا است. اما باید ۹ ماه انتظار بکشید تا کودک خود را ببینید. پس مهم است بدانید در طول این ۹ ماه چه تغییراتی در بدنتان اتفاق می افتد و رشد جنین چگونه است.

در طی ۲۴ ساعت پس از لقاح ، تخمکی که به کودک شما تبدیل خواهد شد ، به سرعت به سلولهای زیادی تقسیم می شود. در هفته هشتم بارداری ، کودک شما از رویان به جنین تغییر نام می دهد. یک بارداری معمولی حدودا ۴۰ هفته طول می کشد. متخصصان این هفته ها را سه دوره سه ماهه تقسیم می کنند. در این مقاله می توانید درباره رشد کودک خود در تمام مراحل بارداری اطلاعات کسب کنید.

سه ماهه اول

سه ماهه اول بارداری از زمان لقاح تا هفته ۱۲ طول خواهد کشید.  در طول این سه ماه، کودک شما از یک توده کوچک سلولی به جنین تبدیل می شود و شروع به نمو ویژگی های جنینی می کند.

ماه ۱ (هفته های ۱ تا ۴)

با رشد تخمک بارور شده ، یک کیسه آب دار در اطراف آن تشکیل می شود و به تدریج با مایعات پر می شود. این کیسه آمنیوتیک نامیده می شود ، و به حفاظت از جنین در حال رشد کمک می کند.

در این مدت، جفت نیز ایجاد می شود. جفت عضوی گرد و مسطح است که مواد مغذی را از مادر به کودک منتقل می کند و مواد زائد را از کودک به مادر منتقل می کند. جفت را به عنوان منبع غذایی کودک در تمام دوران بارداری در نظر بگیرید.

در این چند هفته اول ، صورت ابتدایی جنین با حفره های چشمی  ایجاد می شوند. دهان ، فک پایین و گلو در حال رشد است. سلولهای خونی در حال شکل گرفتن هستند و گردش خون آغاز می شود. قلب کوچک آن تا پایان هفته چهارم هر دقیقه ۶۵ بار می زند.

در پایان ماه اول ، کودک شما تقریباً ۱/۴ اینچ طول دارد یعنی کوچکتر از یک دانه برنج است.

ماه ۲ (هفته های ۵ تا ۸)

صورت کودک شما همچنان در حال رشد است. گوش ها به صورت پوست چین خورده در کنار سر شروع به تشکیل می کنند. جوانه های ریزی که در نهایت به دست و پا تبدیل می شوند، شروع به تشکیل می کنند. انگشتان دست، انگشتان پا و چشم ها نیز درحال شکل گیری هستند.

در این ماه لوله عصبی (مغز ، نخاع و سایر بافت های عصبی سیستم عصبی مرکزی) به خوبی شکل گرفته است. دستگاه گوارش و اندام های حسی هم شروع به رشد می کنند. استخوان هم شروع به جایگزینی غضروف می کند.

سر کودک شما در این مرحله متناسب با بقیه بدن است. در حدود هفته ۶ ، ضربان قلب کودک شما با سونوگرافی قابل تشخیص است.

در پایان ماه دوم ، کودک شما حدود ۲.۵ سانتی متر طول و حدود ۰.۸۵۳ گرم وزن دارد.

رشد-جنین
رشد-جنین

ماه ۳ (هفته های ۹ تا ۱۲)

دست ها، انگشتان و پاهای کودک شما کاملاً تشکیل شده است. در این مرحله ، کودک شما با انجام کارهایی مانند باز و بسته کردن مشت و دهان، شروع به جستجوی محیط اطرافش می کند. ناخن های دست و پا شروع به رشد می کنند و گوش های خارجی شکل می گیرند. فرآیند تشکیل دندان ها زیر لثه ها شروع می شود. اندام های تولید مثل کودک شما نیز رشد می کند، اما تشخیص جنسیت کودک در سونوگرافی دشوار است.

در پایان ماه سوم ، کودک شما کاملاً شکل می گیرد. تمام اندام ها تشکیل شده اند و برای عملکردی شدن به رشد خود ادامه می دهند. سیستم های گردش خون و ادرار کودک نیز در حال کار هستند و کبد صفرا تولید می کند.در پایان ماه سوم ، کودک شما تقریباً ۱۰ سانتی متر طول و حدود ۲۸.۳ گرم وزن دارد.

از آنجا که مهمترین بخش رشد کودک شما اتفاق افتاده است ، احتمال سقط جنین پس از سه ماه اول بطور قابل توجهی کاهش می یابد.

سه ماهه دوم

این بخش میانی از بارداری اغلب به عنوان بهترین قسمت از این دوران شناخته می شود. در این زمان ، حالت تهوع های صبحگاهی احتمالاً از بین رفته است. جنین در این ماه شروع به ایجاد اجزای صورت می کند. همچنین با لغزش و چرخش کودک در رحم ، ممکن است حرکتش را احساس کنید. در طول این سه ماهه ، بسیاری از افراد به جنسیت کودک پی می برند. این کار معمولاً طی اسکن آناتومی (سونوگرافی که رشد جسمی کودک شما را بررسی می کند) در حدود ۲۰ هفته انجام می شود.

ماه ۴ (هفته های ۱۳ تا ۱۶)

در این ماه ضربان قلب کودک شما از طریق ابزاری به نام داپلر کاملا قابل شنیدن است. انگشتان دست و پا کاملاً مشخص شده اند. پلک ، ابرو ، مژه ، ناخن و مو تشکیل می شود. دندان ها و استخوان ها چگال تر می شوند. کودک شما حتی می تواند انگشت شست خود را مکیده ، خمیازه بکشد ، کشیده شود و حالت صورتش را عوض کند.

سیستم عصبی شروع به کار می کند. اندام های تناسلی و دستگاه تناسلی اکنون کاملاً رشد کرده اند.

در پایان ماه چهارم ، کودک شما حدود ۱۵ سانتی متر طول و حدود ۱۱۳ گرم وزن دارد.

ماه ۵ (هفته های ۱۷ تا ۲۰)

در این مرحله ، حرکات کودک را بیشتر احساس می کنید. کودک شما در حال رشد عضلات و ورزش آنها است. موها روی سر کودک شروع به رشد می کنند. شانه ها ، پشت و شقیقه کودک شما توسط موی نرم و لطیفی به نام لانگو پوشانده هستند. این موها از کودک شما محافظت می کند و معمولاً در پایان هفته اول زندگی کودک ریخته می شود.

پوست کودک با روکش سفید رنگی به نام vernix caseosa پوشانده شده است. تصور می شود این ماده “پنیری” از پوست کودک شما در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مایع آمنیوتیک محافظت می کند. این پوشش بلافاصله قبل از تولد ریخته می شود.

طول کودک شما در پایان ماه پنجم حدود ۲۵ سانتی متر طول و حدود ۴۵۳ گرم وزن دارد.

ماه ۶ (هفته های ۲۱ تا ۲۴)

اگر می توانستید دراین زمان به داخل رحم خود نگاه کنید، می دیدید که پوست کودک شما قرمز، چروکیده و رگها از طریق پوست شفاف کودک قابل مشاهده است. انگشتان کودک کاملا مشخص است. در این مرحله پلک ها شروع به پاره شدن می کنند و چشم ها باز می شوند.

کودک با حرکت یا افزایش نبض به صداها پاسخ می دهد. در صورت سکسکه کودک ممکن است حرکات زیادی را حس کنید.

در صورت تولد زودرس ، کودک شما ممکن است پس از هفته ۲۳ با مراقبت های ویژه زنده بماند.

طول کودک شما در پایان ماه ششم حدود ۳۰ سانتی متر و وزن او حدود ۹۰۰ گرم است.

مراحل رشد جنین
رشد-جنین

سه ماهه سوم

این قسمت آخر بارداری شما است. در طول سه ماهه سوم ، کودک شما به سرعت وزن و چربی اضافه می کند.

به یاد داشته باشید، درست است که معمولا می گویند بارداری ۹ ماه طول می کشد. اما شما می توانید تا ۱۰ ماه هم باردار باشید. حواستان باشد که در طول این سه ماهه با پزشک خود در مورد برنامه تولد صحبت کنید.

ماه ۷ (هفته های ۲۵ تا ۲۸)

کودک شما همچنان به بلوغ و ذخیره ذخایر چربی بدن ادامه می دهد. در این مرحله ، شنوایی کودک کاملاً رشد کرده است. کودک مرتباً تغییر وضعیت می دهد و به محرک ها از جمله صدا ، درد و نور پاسخ می دهد. مایع آمنیوتیک شروع به کاهش می کند.

اگر نوزادتان زودرس به دنیا بیاید ، احتمالاً پس از ماه هفتم کودک شما زنده می ماند. در پایان ماه هفتم ، کودک شما حدود ۳۵ سانتی متر طول و حدود ۱.۵ کیلوگرم وزن دارد.

ماه ۸ (هفته های ۲۹ تا ۳۲)

کودک شما همچنان به بلوغ و ذخیره ذخایر چربی بدن ادامه می دهد. ممکن است متوجه شوید که کودک شما بیشتر لگد می زند. در این زمان مغز کودک به سرعت در حال رشد است و کودک شما می تواند ببیند و بشنود. اکثر سیستم های داخلی به خوبی توسعه یافته اند ، اما ممکن است ریه ها هنوز نابالغ باشند. کودک شما در این ماه حدود ۴۵ سانتی متر طول و ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد.

ماه ۹ (هفته های ۳۳ تا ۳۶)

در طی این مرحله ، کودک شما به رشد و بلوغ خود ادامه می دهد. ریه ها در این مرحله نزدیک به تکامل کامل هستند.

رفلکس های کودک شما هماهنگ شده است. بنابراین او می تواند چشمک بزند ، چشم ها را ببندد ، سرش را برگرداند و به صداها ، نور و لمس پاسخ دهد.

کودک شما حدود ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر طول و ۲.۵ تا ۲.۷ کیلوگرم وزن دارد.

ماه ۱۰ (هفته های ۳۷ تا ۴۰)

در این ماه ممکن است هر لحظه زایمان کنید. ممکن است متوجه شوید که کودک شما به دلیل فضای کم ، کمتر حرکت می کند. در این مرحله ، ممکن است موقعیت کودک شما برای آمادگی برای تولد تغییر کرده باشد. در حالت ایده آل ، سر کودک در ورودی رحم قرار می گیرد. ممکن است در این ماه آخر احساس بسیار ناخوشایندی داشته باشید.

کودک شما در این مرحله آماده دیدن جهان است.

منبع

www.my.clevelandclinic.org

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

یکپارچه سازی RIS-PACS
مجله مارکوپکس

یکپارچه سازی RIS/PACS

یکپارچه سازی RIS/PACS RIS و PACS هر کدام نقش‌ جداگانه‌ای در اکوسیستم درمان ایفا می کنند، اما یکپارچه سازی این دو سیستم و ترکیب قابلیت

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟