به مارکوپکس خوش آمدید

دیابت نوع ۲

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دیابت نوع ۲ معمولا در افراد بالای ۴۵ سال ایجاد می شود ، اما هر روزه کودکان ، نجوانان و جوانان بیشتری به آن مبتلا می شوند.

چه چیزی باعث ایجاد دیابت نوع ۲ می شود؟

انسولین ، هورمونیست که از لوزالمعده تولید شده و مانند یک کلید برای ورود مواد قندی خون به داخل سلول به عنوان انرژی عمل می کند. اگر شما مبتلا به دیابت نوع ۲ باشید ، سلول هایتان به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهند ؛ این شرایط مقاومت به انسولین نامیده می شود. لوزالمعده برای آنکه سلول پاسخ دهد ، انسولین بیشتری تولید می کند. در نهایت نمی تواند ادامه داده ، در نتیجه قند خون افزایش یافته و زمینه برای ایجاد پیش دیابت و دیابت نوع ۲ فراهم می شود. قند خون بالا برای بدن مضر بوده و می تواند منجر به مشکلات جدی ای در سلامتی شامل بیماری قلبی ، کلیوی و از دست دادن بینایی شود.

علائم و ریسک فاکتورها

علائم دیابت نوع ۲ در طی سال ها ایجاد شده و می تواند مدت ها بدون اینکه مورد توجه قرار گیرند ، ادامه داشته باشند (گاهی اوقات هیچ علائمی دیده نمی شود.). از آنجایی که تشخیص این علائم دشوار بوده ، شناختن ریسک فاکتورها و مراجعه به پزشک برای تست قند خون به هنگام مشاهده ی هریک از آن ها ، ضروری می باشد.

تست دیابت نوع ۲

یک آزمایش خون ساده به شما کمک می کند بدانید که آیا مبتلا به دیابت هستید یا خیر. اگر سطح قند خون خود را در یک داروخانه و یا نمایشگاه بهداشتی تست کرده اید ، برای اطمینان از صحت نتایج ، به یک کلینیک یا مطب پزشک مراجعه کنید.

کنترل دیابت

برخلاف بسیاری از بیماری ها ، دیابت غالبا توسط خود شما و با پشتیبانی تیم مراقبت های بهداشتی شما (شامل پزشک مراقبت های اولیه ، پزشک پا ، دندانپزشک ، چشم پزشک ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ، مربی دیابت ، و داروساز) ، خانواده ، معلمان و دیگر افراد مهم زندگیتان ، کنترل می شود. ممکن است کنترل دیابت چالش زا باشد ، اما هرکاری که برای ارتقای سلامتی خود انجام می دهید ارزشش را دارد!

شما قادر خواهید بود با کمک تغذیه ی سالم و فعالیت ، دیابت خود را کنترل کرده و یا پزشک با تجویز انسولین ، دیگر داروهای تزریغی و یا داروهای خوراکی دیابت به شما کمک کند تا سطح قند خون را کنترل کرده و از بروز عوارض جلوگیری کنید. در صورت استفاده از انسولین یا دیگر داروها همچنان نیازمند به تغذیه ی سالم هستید. همچنین مهم است که مقدار فشار خون و کلسترولتان را نزدیک به مقداری که پزشک برایتان تعیین کرده نگه داشته و آزمایشات غربالگری لازم را انجام دهید.

شما باید به طور منظم مقدار قند خونتان را چک کنید. از پزشک خود بپرسید که هرچند وقت یکبار باید این کار را انجام داده و میزان آن چقدر باید باشد. تا حد ممکن نزدیک به مقدارِ هدف نگه داشتن قند خون ، به شما در جلوگیری و یا به تاخیر انداختن عوارض مربوط به دیابت کمک می کند.

استرس بخشی از زندگیست ، اما می تواند کنترل دیابت از جمله کنترل سطح قند خون و کلنجار رفتن با مراقبت های دیابتی را سخت تر کند. فعالیت بدنی منظم ، داشتن خواب کافی و انجام تمرینات ریلکسیشن می تواند کمک کننده باشد. با پزشک و یا مربی دیابت خود درباره ی این موارد و دیگر راه های کنترل و مهار استرس صحبت کنید.

همچنین تیم مراقبت های بهداشتی خود را به طور منظم ملاقات کرده تا مطمئن شوید از برنامه ی درمانی تان پیروی می کنید و در صورت لزوم نیز از ایده ها و استراتژی های جدیدی کمک بگیرید.

چه دیابت در شما تشخیص داده شده باشد چه آن را قبلا برای مدتی داشته اید ، ملاقات با یک مربی دیابت راهی بسیار عالی برای گرفتن راهنمایی و پشتیبانی های لازم می باشد. که شامل چگونه:

  • یک برنامه ی غذایی و فعالیتی سالم داشته و به آن پایبند باشیم.
  • مقدار قند خود را اندازه گرفته و اطلاعات به دست آمده را ضبط کنیم.
  • علائم قند خون بالا یا پایین را بشناسیم و در مورد آن چه کنیم.
  • به خودتان با سرنگ ، قلم یا پمپ ، انسولین تزریق کنید.
  • وضعیت پاها ، پوست و چشمانتان را زیر نظر گرفته تا هرچه زودتر متوجه اشکالات به وجود آمده شوید.
  • وسایل مربوط به دیابت را خریداری کرده و به نحو صحیح از آن ها نگهداری کنید.
  • استرستان را مدیریت کرده و با مراقبت های روزانه ی دیابت کنار بیایید.
  • از پزشک خود در مورد آموزه های خود مراقبتی دیابت و سرویس های پشتیبانی پرسیده و بخواهید مربی دیابت به شما معرفی کند. همچنین می توانید در فهرست سراسری انجمن سراسری متخصصان مراقبت و آموزش های دیابت (ADCES) موجود در انجمن خود ، آن را جستجو کنید.

دیابت نوع ۲ در کودکان و نوجوانان

میزان چاقی در کودکان رو به افزایش بوده ، در نتیجه میزان دیابت نوع ۲ در سنین پایین نیز رو به افزایش است. همچنین در ۷۵% کودکان مبتلا به دیابت نوع ۲ ، یکی از اقوام نزدیکشان نیز مبتلا به این بیماری می باشد. اما همیشه به این دلیل نیست که اعضای خانواده باهم فامیل هستند؛ بلکه گاهی می تواند به این دلیل باشد که آن ها عادات مشترک خاصی دارند که میزان خطر ابتلا را افزایش می دهد. والدین با ایجاد راهکاری برای کل خانواده می توانند از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و یا آن را به تاخیر بیاندازند که شامل:

  • بیشتر آب و کمتر نوشیدنی های قندی نوشیدن
  • خوردن بیشتر میوه جات و سبزیجات
  • سالم سازی غذاهای مورد علاقه
  • سرگرم کننده تر کردن فعالیت های بدنی

وقتی همگی باهم همکاری کنند ، تبدیل تغییرها به عادات بسیار ساده تر خواهد بود. با استفاده از این نکات سلامتی نحوه ی عهده داری سبک خانوادگی را بیاموزید.

منبع:cdc.gov

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟