به مارکوپکس خوش آمدید

تفاوت های اصلی ویروس کرونا با انفلانزا رو بهتر بشناسیم

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کرونا و آنفولانزا می توانند علائم مشابهی داشته باشند. با این حال ، تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد.

سویه جدید ویروس کرونا (SARS-CoV-2) باعث بیماری کرونا (COVID-19) می شود.

 هم آنفولانزا و هم کرونا بیماری های تنفسی هستند که از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. در این مقاله تفاوت بین کرونا و آنفولانزا را باهم بررسی خواهیم کرد.

علائم

علائم آنفولانزا و COVID-19 تفاوت هایی باهم دارند.

افرادی که به آنفلوانزا مبتلا هستند معمولاً بین۱ تا ۴ روز علائم در آنها بروز می کند. اما علائم COVID-19 ممکن است بین ۱ تا ۱۴ روز بروز کند. با این حال ، طبق آخرین تحقیقات سال ۲۰۲۰، دوره متوسط بروز علائم برای بیماری کرونا ۵.۱ روز است.

در نظر داشته باشید که دوره کمون سرماخوردگی ۳-۱ روز است.

علائم COVID-19 در کودکان و بزرگسالان مشابه است. با این حال ، طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، کودکان معمولاً آن را با تب و علائم خفیف و مانند سرماخوردگی آبریزش بینی و سرفه نشان می دهند.

در جدول زیر علائم کرونا و آنفولانزا مقایسه شده است.

 

کرونا آنفولانزا
دوره کمون ۲-۱۴ روز ۱-۴ روز
سرفه شایع شایع
نفس تنگی شایع گاهی اوقات
تب شایع شایع
خستگی شایع شایع
آبریزش بینی گاهی اوقات گاهی اوقات
اسهال گاهی اوقات گاهی اوقات
بدن درد گاهی اوقات شایع
گلودرد گاهی اوقات گاهی اوقات

شدت و مرگ و میر

علائم COVID-19 و آنفلوانزا می تواند از خفیف تا شدید باشد. همچنین هر دو می توانند باعث ذات الریه شوند.

توجه به این نکته مهم است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) علائم خفیف COVID-19 را به در دسته ای طبقه بندی کرده است که فرد در صورت ابتلا به آن نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد داشت. WHO موارد خفیف علائمی از جمله:

  • تب
  • سرفه
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • گلو درد
  • سردرد

می داند.

CDC این علائم را به عنوان علائم پنهان این بیماری می شناسد:

  • نفس نفس زدن
  • درد عضلانی
  • لرز
  • از بین رفتن حس چشایی یا بویایی

با توجه به گفته های WHO ، حدود ۱۵٪ مبتلایان COVID-19 نوع شدید آن را تجربه می کنند و ۵٪ وارد فاز بحرانی می شوند. کسانی که در شرایط بحرانی هستند برای تنفس به یک دستگاه تنفس نیاز دارند. احتمال عفونت شدید در COVID-19 بیشتر از آنفولانزا است.

COVID-19 از آنفولانزا کشنده تر است. طبق گفته WHO ، به نظر می رسد میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19 بالاتر از آنفولانزا باشد. در مقایسه با آنفولانزا ، تحقیقات در مورد کرونا هنوز در مراحل اولیه است. اطلاعات فعلی ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند.

انتقال

هم SARS-CoV-2 و هم ویروس آنفولانزا می توانند از طریق تماس فرد به فرد منتقل شوند. قطرات ریز حاوی ویروس می توانند از طریق بینی و دهان به فرد دیگری منتقل و او را به عفونت دچار کنند.

ویروس می تواند در سطوح هم زنده یماند. WHO مطمئن نیست که ویروس دقیقاً چه مدت می تواند زنده بماند ، اما ممکن است به چند روز هم بکشد.

طبق گفته CDC ، افراد می توانند ویروس آنفولانزا را به افرادی که ۶ فوت (۱.۸ متر) با آنها فاصله دارند منتقل کنند. طبق WHO ، افراد برای جلوگیری از انتقال عفونت SARS-CoV-2 باید حداقل ۶ فوت از هر فرد که سرفه یا عطسه می کند دور باشند.

براساس نظر WHO ، سرعت انتقال دو ویروس باهم متفاوت است. علائم آنفولانزا زودتر ظاهر می شود و می تواند سریعتر از ویروس SARS-CoV-2 گسترش یابد.

انتقال ویروس کرونا و آنفولانزا
انتقال ویروس کرونا و آنفولانزا

این سازمان همچنین خاطر نشان کرد که افراد مبتلا به آنفلوانزا می توانند ویروس را قبل از بروز علائم منتقل کنند. در مورد کرونا هم فرد می تواند عفونت SARS-CoV-2 را منتقل کند حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد.

همچنین در انتقال بین کودکان و بزرگسالان تفاوت هایی وجود دارد.

طبق گفته های WHO ، انتقال آنفولانزا از کودکان به بزرگسالان معمول است. با این حال ، بر اساس داده های اولیه ، به نظر می رسد انتقال عفونت SARS-CoV-2 از بزرگسالان به کودکان بیشتر است. به علاوه در کودکان احتمال بروز علائم کمتر است.

CDC توصیه می کند که افراد در مکان های عمومی که حفظ فاصله فیزیکی دشوار است، از ماسک استفاده کنند. این کار به کاهش سرعت انتقال ویروس در افرادی که نمی دانند به آن مبتلا شده اند، از جمله افراد بدون علامت، کمک می کند. ولی با توجه به افزایش مبتلایان افراد باید هم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و هم ماسک بزنند.

درمان کرونا و آنفولانزا

از آنجا که بیماری آنفولانزا بسیار بیشتر از کرونا در جهان بوده است، گزینه های درمانی بیشتری برای آن وجود دارد.

بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا به درمان پزشکی نیاز ندارند. اما یک پزشک ممکن است در بعضی موارد داروهای ضد ویروسی تجویز کند که می تواند بروز علائم را به ۱-۲ روز کاهش دهد. این داروهای ضد ویروسی در بدن به مبارزه با ویروس کمک می کنند. آنها علائم را درمان می کنند و مدت زمان بیماری را کاهش می دهند.

اما در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی برای درمان COVID-19 تأیید نشده است. گرچه دانشمندان در حال حاضر در حال آزمایش داروهای مختلف در آزمایشگاه ها هستند. وقتی دانشمندان وقت بیشتری برای مطالعه بیماری داشته باشند، احتمالاً داروهای ضد ویروسی برای درمان COVID-19 هم کم کم به بازار می آید.

اگرچه در حال حاضر هیچ روش درمانی یا واکسینی برای COVID-19 تصویب نشده است، اما روشهایی برای کمک به درمان علائم و عوارض احتمالی وجود دارد. در موارد خفیف، فرد باید در خانه بماند وقرنطینه را رعایت کند. متخصصان بهداشت ممکن است برای کاهش تب داروهای ضد تب تجویز کنند. در موارد شدیدتر، ممکن است برای درمان مشکلات تنفسی که رخ می دهد، فرد به دستگاه تنفسی یا اکسیژن اضافی یا تهویه مکانیکی نیاز داشته باشد.

پیشگیری

موثرترین راه پیشگیری از آنفولانزا واکسیناسیون است.

بسیاری از گونه های آنفلوانزا می توانند باعث ایجاد بیماری شوند. شایع ترین سویه های هر فصل متفاوت هستند. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در هر فصل واکسن مناسب آن را بسازند.

اما در حال حاضر هیچ واکسنی برای کرونا در دسترس نیست. این ویروس جدید است و تولید واکسن های ایمن به زمان نیاز دارند. بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس SARS-CoV-2 موارد زیر است:

  • شستن منظم دست ها
  • اجتناب از دست زدن به صورت
  • حداقل ۲ فوت از افراد مشکوک دور باشید
  • دهان و بینی را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید
  • در صورت ناخوش بودن در خانه بمانید
  • در صورت امکان در خانه کار کنید
  • از شلوغی ها و اجتماعات بپرهیزید
تفاوت های آنفولانزا و کرونا
تفاوت های آنفولانزا و کرونا

علت ها

COVID-19 و آنفولانزا هردوعفونت های ویروسی هستند.

ویروس ها میکروب های ریزی هستند که با حمله به سلول های زنده دیگر زنده می مانند. این سلول ها به سلول های میزبان ویروس تبدیل می شوند که ویروس داخل آنها تکثیر می شود. سپس ویروس می توانند به سلولهای جدید اطراف بدن حمله کند.

ویروس کرونا از خانواده ای از ویروس ها است که باعث عفونت های تنفسی می شوند.

 دو نوع ویروس وجود دارد که باعث آنفلوانزا می شوند:

  • آنفلوانزای A ( انواع مختلفی از آنفلوانزا A نیز وجود دارد)
  • آنفلوانزای B

جمع بندی

کرونا و آنفولانزا علائم مشابهی دارند. علائم آنفلوانزا سریعتر بروز پیدا می کند و می تواند تنوع بیشتری هم داشته باشد. اما COVID-19 بیشتر منجر به بیماری شدید یا مرگ می شود.هر دو ویروس از طریق تماس فرد به فرد منتقل می شوند. آنفولانزا سریعتر گسترش می یابد و احتمالاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. از آنجایی که آنفولانزا مدت بیشتری شناخته شده بوده است ، چندین درمان ضد ویروسی و واکسن موثر برای آن در دسترس است. محققان و دانشمندان درنهایت واکسن و دارو برای COVID-19 هم تولید خواهند کرد، اما به این زودی ها درمان و واکسنی برای کرونا در دسترس نخواهد بود.

منبع

www.medicalnewstoday.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟