به مارکوپکس خوش آمدید

آیا تغذیه بر جنسیت جنین تاثیر دارد؟

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

آیا تغذیه بر جنسیت جنین تاثیر دارد؟

زیست شناسان تکاملی چیز زیادی در مورد تأثیر مادران بر جنسیت نوزادانشان نمی دانند، اما آنها فرضیه های زیادی دارند.

در مقاله ای در دیلی تلگراف نوشته شده که “آنچه زنان در مراحل اولیه بارداری می خورند بر جنسیت و سلامت نوزاد متولد نشده آنها تأثیر می گذارد”. در ادامه آمده که خوردن صبحانه و رژیم غذایی پرچرب در زمان بارداری احتمال پسر بودن فرزندان را بیشتر می کند.

به علاوه مقاله ای اخیرا با عنوان “شما همان چیزی هستید که مادرتان می خورد” منتشر شد. این مقاله  نشان داد زنانی که مقدار زیادی برشتوک، نمک و پتاسیم می خورند ، به احتمال زیاد پسر بچه به دنیا می آورند. این مطالعه که در Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است ، براساس نظرسنجی از ۷۴۰ زن باردار که از جنسیت نوزادان خود بی اطلاع بودند، انجام شده است.

وقتی استنلی یانگ ، آماری که برای انستیتوی ملی علوم آماری درPark Triangle Park ، کار می کند سروصدای این مقاله را شنید، کنجکاو شد. او درباره نتایج این تحقیق تردید داشت.

آیا دانشمندان مدتها پیش به این سوال که چگونه جنسیت نوزاد تعیین می شود پاسخ نداده بودند؟ توضیحات زیست شناسی کاملاً واضح است. پدر جنسیت فرزندان را تعیین می کند: اگر اسپرم  کروموزوم X داشته باشد، جنین ماده می شود.  اگر کروموزوم Y داشته باشد، یک نوزاد پسر متولد میشود. اینجا بحث شانس مطرح است.

او می گوید: “مادر هیچ ارتباطی با جنسیت کودک ندارد.”

پس از خواندن مقاله ، یانگ برای ویراستاران در Proceedings of the Royal Society B نامه نوشت. او با نوشتن این نامه خواستار دیدن داده های این مطالعه شد.

یانگ می گوید: “استدلال بیولوژیکی آنها به نظر من منطقی نبود. من به آمار و ارقام نگاهی کردم اما آن هم به نظرم منطقی نبود.”

تاثیر تغذیه مادر بر جنسیت جنین
تاثیر تغذیه مادر بر جنسیت جنین

مطالعات نشان می دهد عوامل دیگری هم می توانند بر جنسیت نوزاد تأثیر بگذارند.

فیونا متیوز، نویسنده این تحقیق، می گوید او شک و تردید یانگ را درک می کند. وی خاطرنشان کرد: “این بخشی از هر روند علمی است.” با این حال او پشت روشهای آماری و یافته های خود ایستاده بود و به آنها اطمینان داشت.

متیوز می گوید: “زنانی که کالری بیشتری مصرف می کنند، از جمله زنانی که صبح ها بیشتر غلات و برشتوک می خورند به احتمال بالا صاحب نوزاد پسر می شوند. به علاوه بسیار بعید است که این اتفاق به طور اتفاقی رخ داده باشد.”

با وجود تولد بیشتر نوزاد پسر در میان زنانی که پتاسیم و سدیم بیشتری مصرف کردند، متیوز می گوید اینها فقط یک ارتباط ساده است. علت و معلولی را اثبات نمی کند.

او می گوید: “نکته هیجان انگیز این است که سعی کنید بفهمید کدام عوامل مهم هستند. همچنین باید بفهمیید چگونه آنها برای بر جنسیت نوزاد اثر می گذارند.”

برای گره گشایی از این سوالات، تحقیقات بیشتری لازم است. اما متیوز می گوید برای خانم ها مهم است که بدانند نمی توانند از این نتایج به عنوان فرمول ساختن نوزادان پسر استفاده کنند.

در مطالعه وی ، زنانی که کالری بیشتری را مصرف می کردند به احتمال ۵۶ درصد پسر به دنیا می آورند. کسانی که کالری کمتری مصرف می کردند ۴۵ درصد شانس به دنیا آوردن پسر داشتند.

در هر صورت ، شانس این قضیه نزدیک به ۵۰-۵۰ است.

منتقدان خواستار تکرار نتایج هستند

انتقادات یانگ از این مطالعه در ۱۴ ژانویه در مجله Proceedings of the Royal Society B.  منتشر شده است. وی اظهار داشت که متیوز و همکارانش ممکن است اشتباه کنند.

یانگ می گوید: “باور اینکه زن می تواند با خوردن موز، غلات یا نمک بیشتر احتمال داشتن پسر بچه را افزایش دهد دشوار است.”

وی پس از بررسی مجموعه داده های مطالعه اصلی، که شامل سوالاتی در مورد ۱۳۲ ماده غذایی بود، گفت: احتمالاً اهمیت آماری برخی از غذاها از جمله غلات و نمک شانسی بوده است. یانگ گفت: “لازم است که آزمایش های متعددی با روش های مختلف انجام شود.”

ایان ریکارد، زیست شناس تکاملی در دانشگاه شفیلد می گوید: افراد زیادی به یافتن پاسخ این سوالات علاقه مند هستند. “فرضیه ها و داده های جذاب زیادی وجود دارد، اما هنوز تصویر کاملی نداریم.”

آیا تغذیه مادر فقط در تعیین جنسیت نوزاد مهم است؟

خیر، تغذیه مادر تاثیرات زیادی بر جنین دارد. در این زمینه هم تحقیقات فراوانی انجام شده است.

یکی از این تحقیقات معتبر در این زمینه، توسط دکتر Jiude Mao و همکارانش از دانشگاه میسوری و GenUs BioSystems، انجام شد. بودجه این مطالعه توسط موسسه ملی بهداشت تأمین شد. این مطالعه در مجله پزشکی بررسی شده توسط آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شده است.

این تحقیق در موش های ماده باردار بررسی کرد که چگونه رژیم غذایی مادر بر فعالیت ژن ها در سلول های جفت که از جنین نر و ماده حمایت می کند تأثیر می گذارد. محققان می گویند رژیم غذایی در دوران بارداری بر سلامتی فرزندان در آینده تأثیر می گذارد. این تأثیرات برای جنین های دختر و پسر متفاوت است. بنابراین، آنها می خواستند بررسی کنند که آیا می توانند تفاوت هایی را در بیان ژن در جفت پیدا کنند که این اثرات را نشان دهد.

نحوه انجام آزمایش

محققان از پنج هفتهگی به موش های ماده را با یکی از سه رژیم غذایی مشخص تغذیه کردند:

  • رژیم بسیار پرچرب 
  • رژیم کم کربوهیدرات با چربی کم
  • رژیم چو با سطح چربی بین دو رژیم دیگر

سپس محققان فعالیت یک گروه بزرگ از ژن ها را در موش ها  بررسی کردند. آنها بررسی کردند که آیا الگوی فعالیت تحت تأثیر رژیم غذایی و جنسیت جنین است یا نه.

آزمایش در مورد تاثیرگذاری تغذیه مادر بر جنسیت جنین
جنسیت جنین

نتایج چه بود؟

سه رژیم غذایی مادر بر فعالیت ۱۹۷۲ ژن در جفت تأثیر گذاشت. این اختلافات در جنین های ماده بیشتر از جنین های نر بود. هر رژیم بسته به جنسیت جنین الگوی مشخصی از فعالیت ژن را نشان می داد.

جمع بندی

این مطالعه بررسی کرد که چگونه رژیم غذایی مادر در دوران بارداری می تواند بر روی جنین در حال رشد تأثیر بگذارد. آنها تعدادی تغییر در فعالیت ژن های جنین را در نتیجه رژیم های مختلف موش های مادر یافتند و این تغییرات نیز تحت تأثیر جنسیت جنین قرار گرفتند. با این حال ، تفاوت بین گونه ها ممکن است باعث شود که نتایج بدست آمده در موشها نمایانگر آنچه در انسان اتفاق می افتد، نباشد.

منابع

www.npr.org

www.nhs.uk

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟