به مارکوپکس خوش آمدید

تاثیر Covid-19 بر تصویربرداری از سینه

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مصاحبه ای با پروفسور کریستین کول ، مدیر رادیولوژی بیمارستان دانشگاهی آخن ، آلمان ، درباره تاثیر دوران COVID-19 بر تصویربرداری از سین

پاندمی موجب شد تا بسیاری از روش های گزینشی ، از جمله بیشتر موارد مربوط به غربالگری سینه ، متوقف شده تا نیازهای مهمتری در مراقبت های درمانی در اولویت قرار گرفته و به کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا کمک کند. این مسئله شامل غربالگری سینه نیز می شود.

در مصاحبه با Imaging Technology News ، پروفسور کریستین کول ، مدیر رادیولوژی بیمارستان دانشگاهی آخن ، آلمان ، توضیح می دهد که چگونه پاندمی COVID-19 بر روی ماموگرافی تاثیر گذاشته و ترس از وجود افزایش چشمگیری در موارد پیشرفته تر سرطان سینه در آینده ای نزدیک وجود دارد زیرا امسال تعداد قابل توجهی از زنان ، از انجام معاینات سالانه ی خود صرف نظر کرده اند. ایشان همچنین توضیح داد که بیشتر مراکز تصویربرداری از سینه از پروتکل های ایمنی COVID استفاده کرده تا احتمال قرار گرفتن بیماران بدون علامت در برابر ویروس را محدود کنند.

ITN: تاثیر تصویربرداری از سینه بر COVID-19 چیست؟

دکتر کول: اول از همه اینکه بسیاری از مراکز غربالگری تعطیل شده اند. دلیل این امر این است که در اوایل ، هنگامی که ما خط سیر آلودگی به این ویروس را دقیقا نمی دانستیم ، مردم بیم آن داشته که با داشتن صدها مراجعه کننده خانم در روز برای معاینه به “ابَرانتشاردهنده” تبدیل شوند. و البته چون این کار تصویربرداریست ، ما ممکن است عمدتا با افراد سالم رو به رو باشیم که در معرض خطر آلودگی قرار دادن آنها مسئله ای غیرقابل قبول بوده ، در نتیجه به همین دلیل است که بسیاری از مراکز تصویربرداری از ماه مارس تعطیل هستند. من فکر می کنم که مردم به تدریج انجام غربالگری را از سر گرفته اند ، اما با زوال روند مهار که در ماه های تابستان انجام شد ، افزایش میزان بروز ویروس و تعداد افرادی که نتیجه ی آزمایش این ویروس در آنها مثبت بوده ، ممکن است که ما مجبور باشیم دیر یا زود در طول زمستان نیز دوباره تعطیل کنیم. در حال حاضر ، فکر می کنم که تمام واحدهای غربالگری به کار خود برگشته اند و برداشت شخصی ام بر این است که ما عواقب و اثرات به تاخیر انداختن غربالگری را خواهیم دید. زیرا ما نه تنها غربالگری را به تاخیر انداخته ایم بلکه حتی احتمال اینکه زنی با دیدن علائم بالینی سرطان سینه در خود ، به پزشک مراجعه کرده و با او در مورد درمان بیشتر مشورت کند ، نیز کاهش یافته زیرا مردم بسیار هراس دارند که وقتی در بیمارستان بوده به این ویروس مبتلا شوند. بنابراین ، آنچه که اکنون شاهد آن هستیم ، میزان تعداد غیرمعمول بالای زنانیست که مبتلا به سرطان سینه بزرگ و پیشرفته هستند.

ITN: از زمان بازگشایی این مراکز چه پروتکل هایی اجرا شده؟

دکتر کول: تمام آنچه که در بیمارستان های سرتاسر دنیا اجرا شده اند. ما اقدامات بسیار سختگیرانه ای که باید از انتشار ویروس جلوگیری کند را اعمال کرده ایم که در این بین می توان به انجام ضدعفونی سیستماتیک همه ی مناطق ، حتی بسیار بیشتر از قبل ، و گسترده تر کردن فضای نشستن اشاره کرد. با توجه به انتشار این ویروس از طریق هوا ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، داشتن سیستم تبادل هوا و کنترل هوای جریانی از اهمیت اساسی برخوردار هستند. اکثر بیمارستان ها و همچنین مراکز خصوصی باید سیستم تهویه هوا داشته باشند زیرا ما باید میزان تبادل هوا در تمام مناطقی که تعداد زیادی فرد یا بیمار به آن مراجعه می کنند را افزایش دهیم.

بنابراین این میزان بهداشت ، بسیار فراتر از میزانی بوده که قبل از گسترش COVID-19 وجود داشته است. ما تلاش داریم تا از منتظر ماندن عده ی زیادی از افراد در یک منطقه جلوگیری کرده ، بدان معنا که مجبوریم با کاهش تعداد غربال ها در روز ، از تجمع افراد در آن منطقه جلوگیری به عمل آوریم. سپس می توان اقدامات ساده ای چون روی برگردان بیمار و تکنسین از یکدیگر را انجام داد زیرا همانطور که می دانید ، به هنگام انجام ماموگرافی ، بیمار خانم و تکنسین در موقعیتی بسیار نزدیک به یکدیگر قرار دارند. البته ناگفته نماند ، امیدوارم همه ماسک های خود را بزنند.

هر شخصی که وارد محیط درمانی شده ، چه بیمارستان باشد چه مراکز خصوصی ، باید از ماسکی که تا بینی او را پوشانده ، استفاده کند تا از شیوع ویروس جلوگیری شود. من واقعا مردم را تشویق می کنم تا تحت این مراقبت ها در غربالگری شرکت کنند زیرا همانطور که گفتم ، میزان تعداد سرطان سینه ی پیشرفته درحال افزایش است. این مسئله مطمئنا فقط در زمینه ی سرطان سینه صدق نکرده و همچنین بیماری های قابل توجهی چون بیماری های قلبی ، سکته های قلبی و مغزی را نیز شامل می شود ، چرا که شاهد کاهش چشمگیر مراجعه و یا درخواست کمک از بیمارستان ها هستیم. از آنجا که احتمال می رود این موارد هنوز وجود داشته باشند ، می توانیم پیش بینی کنیم که درحال حاضر تعداد افرادی که خدمات اندکی دریافت کرده اند ، بسیار زیاد است.

ITN: فکر می کنید قرار است مقدار انباشته شده زیادی از موارد و یا احتمالا افزایش سرطان های مهاجم را ببینید؟

دکتر کول: بله ، انتظار دارم که ببینم. ما هم اکنون نیز شاهد تاثیر COVID-19 بر بیماری هایی که تکامل سریع تری داشته و شروع بالینیشان سریع است ، هستیم مانند حملات قلبی و سکته های مغزی. بنابراین ما هم اکنون در آنجا شاهد تاثیر هستیم ، همانطور که تاثیر آن را در غربالگری سرطان سینه و بر نسبت زنانی که مبتلا به سرطان های بزرگ و پیشرفته شده و متاستاز را آغاز کرده اند ، دیده ایم. ما مطمئنا به آن مرحله خواهیم رسید ، اما سوال اینجاست که چگونه می خواهیم آن را بسنجیم. به عنوان مثال ، انجمن تصویربرداران سینه ی اروپا ، ابتکاری را آغاز کرده که در آن ما داده های خود را برای مقایسه دقیق توزیع مراحل سرطان قبل از زمان شروع COVID ، در دوران پاندمی سپس در ماه های بعدی به اشتراک می گذاریم. متاسفانه ، متقاعد شده ام که ما تاثیراتی را خواهیم دید.
منبع: itnonline.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

Machine Learning Technologies for Medical Diagnostics
فناوری اطلاعات و تصویربرداری پزشکی

مزایا و چالش‌های فناوری‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تشخیص در پزشکی

هر سال، اشتباهات تشخیص پزشکی بر سلامت میلیون‌ها انسان تأثیر می‌گذارد و میلیاردها دلار هزینه دارد. فناوری‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان یا

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟