به مارکوپکس خوش آمدید

تاثیرات ویروس کرونا بر مادر و جنین

چکیده مقاله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تحقیقات جدید به افزایش درک تأثیر COVID-19 روی زنان باردار و نوزادان کمک می کند.

طبق یافته های جدید، زنان باردار مبتلا به COVID-19 کمتر از زنان غیر باردار مبتلا به کرونا از خود علائم نشان می دهند. اما در صورت ابتلا به بیماری شدید به مراقبت های ویژه نیاز دارند.

یافته های تحقیق جدید که اخیرا در BMJ منتشر شده بود، به روشن کردن خطرات کرونا در زنان باردار و نوزادان کمک می کند. این مقاله نشان می دهد که زنان بارداری که در بیمارستان با COVID-19 مشکوک یا تأیید شده دیده می شوند، تب یا درد عضلانی کمتری دارند. اما اگر به بیماری شدید مبتلا شوند، بیشتر از زنان غیر باردار مبتلا به کرونا به مراقبت های ویژه نیاز دارند.

بارداری-و-کرونا
بارداری-و-کرونا

شرایط پزشکی پیشین

در حال حاضر شواهد نشان می دهد افرادی که:

  • سفید پوست نیستند
  • سنشان بالا است
  • اضافه وزن دارند
  • بیماری پزشکی زمینه ای دارند

در معرض نوع شدید بیماری هستند. بر اساس یافته های منتشر شده اخیر، زنان باردار مبتلا به COVID-19 ، که از قبل بیماری های زمینه ای مانند:

  •  دیابت
  •  فشار خون بالا مزمن

دارند، احتمالا از علائم شدید کرونا رنج خواهند برد.

این یافته ها تأکید می کند که زنان باردار باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از بیماری COVID-19 انجام دهند. به ویژه اگر بیماری زمینه ای داشته باشند.

آیا کرونا از مادر باردار به جنین منتقل می شود؟

با توجه به نتایج فعلی تحقیقات، هیچ شواهدی وجود ندارد که ویروس کرونا از مادر به جنین منتقل شود. به علاوه خانم های باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که بارداری احتمال ابتلای آنها به بیماری کرونا را افزایش نمی دهد.

انتقال کرونا از مادر به جنین
انتقال کرونا از مادر به جنین

تاثیر کرونا بر جنین

شواهد فعلی نشان می دهند که اگر شما به کرونا مبتلا باشید بعید است در رشد و نمو کودک شما مشکلی پیش بیاید و تاکنون گزارشی از این مورد اعلام نشده است.

به علاوه شواهد نشان می دهند که ابتلا به ویروس کووید۱۹ خطر سقط جنین را در مادران افزایش نمی دهد.

به این حال تحقیقات نشان داده اند که زنان باردار مبتلا به ویروس کرونا به احتمال زیاد دچار زایمان زودرس می شوند. این یافته ها نشان می دهد که از هر ۴ نوزاد در زنان مبتلا به بیماری کرونا ۱ نوزاد در بخش نوزادان بستری خواهد شد. اما داده های مربوط به علل زایمان زودرس یا علائم ابتلا به کرونا در نوزادان هنوز کم است. با این حال میزان تولد نوزاد مرده یا مرگ نوزاد، در نوزادانی که مادران آنها به کرونا مبتلا بودند خیلی کم بود.

من یک خانم باردار هستم که حس می کنم به کرونا مبتلا شده ام. حالا باید چه کار کنم؟

علائم اصلی ویروس کرونا، تب، سرفه مداوم، از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی طبیعی شما است. بیشتر افراد مبتلا به ویروس کرونا حداقل ۱ مورد از این علائم را دارند.

اگر این علائم را در خود میبیند و احتمال می دهید که درچند روز گذشته در معرض ویروس کرونا قرار گرقته اید، لازم است در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. لازم نیست نگران باشید، این کار برای این است که هیچ خطری شما و جنینتان را تهدید نکند.

به علاوه لازم است که سریعا این موضوع را به پزشک زنان خود هم اطلاع دهید.

کرونا و بارداری
کرونا و بارداری

ویروس کرونا چه تاثیری روی زنان باردار دارد؟

تمام شواهد موجود نشان می دهد که ابتلای زنان بارداربه کرونا هیچ  فرقی با ابتلای یک فرد عادی به ویروس کرونا ندارد.اکثر زنان باردار فقط علائم خفیف یا متوسط این ویروس را تجربه می کنند.

آیا با شیردهی می توانم ویروس کرونا را به فرزندم منتقل کنم؟

تاکنون هیچ موردی از ابتلای ویروس کرونا از مادر به فرزند از طریق شیردهی وجود ندارد. بنابراین اگر به ویروس کرونا مبتلا هستید، با رعایت نکات بهداشتی یعنی:

  • استفاده از دستکش
  • استفاده از ماسک
  • شستشوی سینه ها

می توانید به فرزند خود شیر دهید.

با این حال اگر علائم شدید دارید یا حالتان برای شیردادن خوب نیست، می توانید از شیردوش استفاده کنید. سپس از کس دیگری بخواهید آن را به فرزندتان بدهد.

بارداری و شیردهی
بارداری و شیردهی

مراقبت های بهداشتی

مهم است که پزشکان و مسئولین سلامت آگاه باشند که زنان باردار مبتلا به ویروس کرونا و نوزادان تازه متولد شده آنها احتمالاً به مراقبت های ویژه ای احتیاج دارند. بنابراین مسئولین باید مطمئن شوند که زنان و نوزادان آنها به این مراقبت ها دسترسی دارند. این موضوع مخصوصا در زنانی که هم مبتلا به بیماری کرونا هستند و هم بیماری زمینه ای دارند، بسیار مهم است.

به علاوه ممکن است زنان بارداری که متوجه می شوند به بیماری کرونا مبتلا هستند، به خاطر نگرانی در مورد جان جنین یا جان خود و یا سلامت افراد خانواده، دچار استرس و اضطراب شوند. خیلی مهم است که با کمک یک متخصص این استرس مهار شود. چون هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است.

منابع

www.who.int

www.rcog.org.uk

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟