به مارکوپکس خوش آمدید

بررسی نرم‌افزار‌های تحت وب و مقایسه آن با سایر مدل نرم‌افزار‌ها

چکیده مقاله

توسعه برنامه‌های تحت وب در حوزه سلامت و درمان, هزینه‌های چشمگیری را کاهش می‌دهد و به محیط زیست کمک شایانی می‌کنند مانند حذف کاغذ از شبکه درمان، همچنین فرآیندهای تکراری را نیز ساده می‌کند. یک راهکار تحت‌وب می‌تواند به پزشکان، بیماران و تمامی افرادی که در این چرخه هستند اجازه دهد تنها با چند کلیک از هرجایی بدون محدودیت موقعیت جغرافیایی به داده‌های خود دسترسی داشته باشند و آن‌ها را سازماندهی کنند.
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

توسعه برنامه‌های تحت وب در حوزه سلامت و درمان, هزینه‌های چشمگیری را کاهش می‌دهد و به محیط زیست کمک شایانی می‌کنند مانند حذف کاغذ از شبکه درمان، همچنین فرآیندهای تکراری را نیز ساده می‌کند. یک راهکار تحت‌وب می‌تواند به پزشکان، بیماران و تمامی افرادی که در این چرخه هستند اجازه دهد تنها با چند کلیک از هرجایی بدون محدودیت موقعیت جغرافیایی به داده‌های خود دسترسی داشته باشند و آن‌ها را سازماندهی کنند.
قبل از اینکه به هر چیز دیگری بپردازیم، باید مطمئن شویم که درک کاملی از انواع برنامه‌های موجود، کاری که انجام می‌دهند و نحوه عملکرد آن‌ها داریم. در این مقاله، هدف ما روشن کردن این موضوع است. ما توضیح بیشتری در مورد اینکه چند مدل نرم‌افزار وجود دارد و تعریفی از آن‌ها خواهیم داشت، سپس برخی از مزایای کلیدی آن‌ها را فهرست می‌کنیم همچنین نحوه عملکرد آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم و در نهایت مقایسه‌ای با سایر نرم‌افزارها خواهیم داشت.
امیدواریم زمانی که مطالعه خود را به پایان رساندید، به اهمیت نرم‌افزارهای تحت وب رسیده و بتوانیم قدمی در پیشرفت سلامت و درمان کشورمان خصوصا در زمینه تصویربرداری پزشکی برداشته باشیم.

دسته‌بندی انواع نرم‌افزارها

  • برنامه‌های بومی (Local)
  • برنامه‌های تحت وب (Web Applications)
  • برنامه‌های ترکیبی (Hybrid apps)

برنامه‌های بومی

به عنوان مثال، برنامه‌های تلفن همراه به عنوان برنامه‌های بومی شناخته می‌شوند و بسیار محبوب هستد. برنامه‌های بومی نرم‌افزارهایی هستند که برای استفاده در یک پلتفرم یا دستگاه خاص مانند Android,windows یا IoS توسعه یافته‌اند. آن‌ها در یک زبان برنامه‌نویسی خاص برای این منظور ساخته شده‌اند. آن‌ها معمولاً توسط کاربران از طریق فروشگاه‌های ارائه کننده نرم‌افزار خریداری می‌شوند و مستقیماً روی دستگاه‌های مورد نظر نصب می‌شوند.
اینگونه نرم‌افزارها می‌توانند نقش‌های بسیار متنوعی را ایفا کنند که نیازی به اینترنت ندارند مانند نرم‌افزار پخش کننده موسیقی و فیلم.

نرم‌افزار تحت‌وب (وب اپلیکیشن)

نرم‌افزار تحت وب برنامه کامپیوتری است که بر روی یک سرور راه دور نصب می‌شود و از طریق مرورگرهای مختلف وب همانند موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری و … با کاربر در تعامل است.
امنیت نرم‌افزارهای تحت وب
اینگونه نرم‌افزارها به صورت سرور-کلاینت می‌باشند به این معنی که اطلاعات برروی پایگاه داده سرور ذخیره می‌شود و با توجه به درخواست کلاینت از طریق مرورگرهای اینترنت اطلاعات بارگذاری شده و نمایش داده می‌شود.

برنامه‌های ترکیبی

برنامه‌های ترکیبی نیز وجود دارد، همانطور که از نام آن مشخص است عناصر برنامه‌های بومی و برنامه‌های تحت وب را ترکیب می‌کنند. در ظاهر، برنامه‌های ترکیبی دقیقاً مانند هر برنامه بومی به نظر می‌رسند. آن‌ها با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Ruby ،JavaScript، HTML5 و شیوه‌نامه‌های آبشاری (CSS) ساخته شده‌اند. برنامه‌های ترکیبی مانند برنامه‌های بومی روی یک دستگاه تلفن همراه نصب می‌شوند و برای کاربر نهایی یکسان به نظر می‌رسند. با این حال، در داخل آن‌ها اساساً برنامه‌های وب با داشبوردی مانند یک صفحه ظاهری هستند.
اکنون با آشنا شدن ماهیت اینگونه نرم‌افزارها به مقایسه، مزایا و معایب آنها می‌پردازیم.

مقایسه، مزایا و معایب

برنامه‌های بومی و ترکیبی امتیازات مثبت خود را دارند. هر دو مدل نرم‌افزار می‌توانند به صورت آفلاین کار کنند (علی رغم شباهت برنامه‌های ترکیبی به برنامه‌های وب) . آن‌ها همچنین به منابع دستگاهی که روی آن نصب شده‌اند دسترسی دارند، این بدان معنی است که آنها می‌توانند از ویژگی‌هایی مانند دوربین و GPS استفاده کنند. این برخلاف برنامه‌های وب است که باید از طریق مرورگر وب قابل دسترسی باشند.
در نتیجه، وقتی کاربران آفلاین هستند، نمی‌توانند به برنامه‌های وب دسترسی داشت.
با این حال، معایبی نیز در مقایسه با برنامه‌های وب وجود دارد.
 در مرحله اول، برنامه‌های موبایل و بومی باید از یک فروشگاه برنامه دانلود و نصب شوند، یعنی فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کنند و این فضا ممکن است به زودی تمام شود و کاربران را مجبور کند که سایر اطلاعات خود را حذف کنند تا جایی برای برنامه‌های جدید باز کنند. برنامه‌های تلفن همراه ممکن است افزونه‌های پشتیبانی کننده برای مرورگرهای وب نیز داشته باشند.
در مرحله دوم، مسئله بروزرسانی وجود دارد.  برنامه‌های موبایل و ترکیبی ممکن است از کاربران بخواهند خودشان به‌روزرسانی‌ها را دانلود کنند. این بدان معناست که افراد ممکن است از نسخه‌های مختلف یک برنامه استفاده کنند، که می‌تواند همکاری تیمی را دشوارتر کند؛ اما برنامه‌های وب به صورت مرکزی و خودکار به روز می‌شوند، کاربران مجبور نیستند خودشان کاری انجام دهند و آن‌ها را از دردسر نجات می‌دهد و همکاری کارآمدتر را تسهیل می‌کند.

نرم‌افزارهای تحت‌وب چگونه کار می‌کنند؟

تنها چیزی که برای دسترسی به برنامه وب نیاز دارید اتصال به اینترنت است.

  1. کاربر با استفاده از مرورگر وب یا رابط کاربری یک برنامه، درخواستی را از طریق اینترنت به یک سرور وب ارسال می‌کند.
  2. درخواست توسط اینترنت به سرور برنامه مربوطه ارسال می‌شود.
  3. سپس سرور برنامه، وظیفه درخواستی (مثلاً جستجو بیمار و مشاهده تصاویر آن) درخواست شده از آن را انجام می‌دهد و سپس نتایج مناسب را تولید می‌کند.
  4. سپس نتایج از سرور برنامه وب به مرورگر درخواست‌دهنده ارسال می‌شود.
  5. سپس بر روی مرورگر اطلاعات درخواستی به کاربر نمایش داده می‌شود.

مزایای نرم‌افزارهای تحت وب در تصویربرداری پزشکی

راهکار مبتنی بر وب برای پزشکان
نرم افزارهای تحت‌ وب برای متخصصین و پزشکان رادیولوژیست، ابزار قدرتمندی برای تشخیص بیماری و ارائه مشاوره هستند. تنها با استفاده از یک مرورگر پزشکان می‌توانند به تصاویر بیماران خود با کیفیت اصلی و فرمت دایکام در هر موقعیت جغرافیایی دسترسی داشته باشند و از ابزارهای کامل برخوردار شوند.

امنیت و حریم خصوصی

استانداردهای امنیتی و اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌های پزشکی بیمار اولویت اصلی برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب پزشکی است. هنگام توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب خصوصا در حوزه پزشکی ارگان‌های امنیتی فناوری اطلاعات بایستی بررسی‌های دقیق بر روی این نرم‌افزار انجام دهند و مجوزهای لازم را اخذ کنند که یکی از آن‌ها مجوز افتا می‌باشد، تا مراکز درمانی از ایمنی اطلاعات خودشان مطمئن باشند.

راهکار تحت وب برای بیماران

اکثر بیماران خواهان دسترسی آسان و ایمن به تصاویر پزشکی خود هستند. پورتال‌های بیماران تحت وب امکان دسترسی آسان، قابل اعتماد و ایمن را به داده‌های پزشکی بیماران در هر زمان که نیاز داشته باشند، می‌دهد.
و بسیاری از مزایای تخصصی دیگر که در صفحه مربوط به متریک می‌توانید از آن آگاه باشید.
منابع:romexsoft.com
ringcentral.co.uk
indeed.com

مجله مارکوپکس

آخرین مقاله‌ها

سیستم اطلاعات رادیولوژی
مجله مارکوپکس

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار

سیستم اطلاعات رادیولوژی : مدیریت گردش کار تصویربرداری از اهمیت بسیاری در خدمات درمانی برخوردار است، و در تشخیص و درمان اکثر موارد پزشکی کمک

مجله مارکوپکس

Hanging Protocol

پروتکل نمایش Hanging چیست؟ پروتکل Hanging در زمینه تصویربرداری پزشکی، به محموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که نحوه چیدمان نمایش تصاویر پزشکی را

مجله مارکوپکس

دیویژن(نسخه ۱۴.۵۰.۵)

نرم افزار  دیویژن برای طیف گسترده‌ای از کاربران و متخصصین طراحی شده تا همه‌ی نیاز‌های مختلف را به بهترین شکل ،سهولت و امنیت بالا تامین

تازه‌های مارکوپکس

به دنبال مطلب خاصی هستید؟